3 astronomi bilder.

Hej alla!
Tack för allas kommentarer! Igår fick jag äntligen se reklamfilmen på tv, Discovery channel var det!  Men nog om det nu, det här är ju trots allt en astronomi blogg. Lite måste jag uppdatera ;)

Satelliten Messenger fotar planeten Merkurius som vanligt. Nu har den gjort det igen, den här bilden togs för 3 dagar sedan. Som ni ser var den långt bort när bilden togs. Igår var den dock nära planeten igen, och dom bilderna kommer säkert att publiceras dom med. 


Så här ser solsystemets minsta planet ut genom ett teleskop. År 2011 ska Messenger äntligen gå i omloppsbana kring Merkurius. Då kommer den säkert att ta ännu bättre bilder.

Ni vet självklart att jag älskar Saturnus, och nu har Cassini tagit en nu bild på planeten och dess fina ringar. Har ni förreste sett dagens APOD bild? Inte? Här kan ni se den i High resolution! Saturnus-HR. Ni kommer garanterat att säga WOW!


Ni kan ladda ner bilden om ni besöker NASA.!


Forsätter med en sista bild, som man kan hitta på Universe Today. LRO har tagit en bild till på området där Apollo 11 astronauterna landade. Den är just nu 50 km över månens yta, vilket betyder att den är väldigt nära. Man kan jämföra med ISS's ca 450 km över jordytan. Ännu ett bevis på att dom landade där!
Har faktiskt en disskusion med en person som inte tror på landningen. Besök min Youtube sida, och klicka på videon om månlandningen som jag gjorde när det var 40 års jubileum. Jag heter EuropenaSpaceAgency1 på Youtube.
Vad med och tyck till :)

Dags att räkna matte. Hej då

Kommentarer
Stjärnskådaren

Sjukt snygg Saturnusbild! Fast med ett sådan objekt som Saturnus har man ju ett försprång redan där...

2009-09-30 14:40:12
Assi

* Ja, vist är den snygg?! Hehe, det stämmer ;)*

2009-10-01 11:46:14
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: