Struntprat

Hej igen!

Ja, jag skrev en liten "berättelse" om solsystemets yttre. Ibland är det bra med omväxling. Hoppas att ni har lärt er lite nytt. I did.  Skönt att vara hemma. hade två visningar på observatoriet idag. Och den ena var med gymnasie elever. Den andra var med mellanstadie klass. Min bästa visning någonsin, med mellanstadie klassen. Alla barnen var så intresserade och hade en miljon frågor. Många ville bli medlem i GAK efter visningen. Så skoj!


Dilek kontaktade mig och sa att man kunde läsa om Maya kalendern på tv4's text tv. Att jorden kommer att gå under.
Dom skrämmer ju upp människor med falska domedags profetior. "Viste ni att jorden går under om drygt 3 år". Herregud! Läs själva, text tv 128, Eller läs här . Och om dom var smarta och duktiga astronomer? Då kunde dom förutspå sin egna undergång, eller? Dom påstår även att planeterna kommer att ligga i en rak linje. Vad skulle möjligtvis hända om dom skulle göra det en dag? Ingenting, absolut ingenting. Planeterna kommer inte att påverka varandra på något sätt. 
Däremot vill jag gärna ha deras fina kalender som prydnad :)

Någon frågar Marie Rådbo.

Kan planeterna ligga på en rak linje?

Fråga: Kommer det att hända att alla planeter i vårt solsystem ligger på en rak linje efter varandra?
Martin

Svar: Hej Martin!
Vi kan genast konstatera att alla nio planeter inte kan komma på en rak linje om vi med en rak linje menar att någon del av planeten ska komma på denna raka linje. Beräkningar visar ändå att de nio planeterna 1949 befann sig inom en sektor på 90 grader och nästa gång det inträffar blir 2492. Beräkningarna visar också att åtta av dem, alla utom Pluto, befann sig inom en sektor på 40 grader år 1128. Lägg märke till att varken Uranus eller Neptunus var upptäckta då. 

Kommentarer
Victoria Wiklund

Gud vad bra att jag råkade hitta din kommentar i Idas inlägg om det här. Jag blev ju vettskrämd!

Alltså jag fattar inte ens vad dom menar skulle vara farligt med den där linjen? varför skulle det vara farligt att planeterna ligger i en linje? OCH alla olika typer av folk på jorden räknar ju sina år på helt olika sätt ( alltså börjat i olika tiden )... shit jag blir helt snurrig haha :D

2009-01-30 13:12:21
URL: http://sweetkaylee.blogg.se/
Alm

"Dom påstår även att planeterna kommer att ligga i en rak linje. Vad skulle möjligtvis hända om dom skulle göra det en dag? Ingenting, absolut ingenting.."



allt & ingenting är farligt...



sedan Victoria, vad skulle va så farligt "om" det nu hade varit sant, att jorden skulle gå under år 2012. Jag menar, det kan man ju inte bry sig om. Vi ska ju alla endå bli en grönsak/växt lr liknande sen ^^

2009-01-30 15:50:57
Alm

sedan efter att filmen 2012 gått på Bio anser jag att det är hög tid att forskare ger sin bild på 2012, faktum är ju att ingen vet....sedan stod det att ingen forskare tror på det. vilka trodde på att jorden var rund, de såg ju själva att dem var platt......skulle vi tro att jorden var rund om ingen berättat och visat oss det?

2009-01-30 16:08:12
Henrik

Att något skulle kunna hända som skulle förgöra en hel planet är mycket osannolikt. En komet kan visserligen göra mycket skada för ekosystemet men Jorden kommer finnas kvar. Att planeterna skulle kunna påverka Jorden för att de ligger i linje med varandra (vilket de inte kan göra eftersom de har olika vinklar på sina banor) är också otroligt osannolikt. Deras gemensamma gravitation är i det närmaste omätbar jämfört med den kraft som Solen har på Jorden. Nä 2012 kommer bli känt som året då Jorden (återigen) inte gick under.

2009-01-30 22:11:06
Assi

ahahha Henrik, jag håller med! Det ska bli så KUL att få höra vad dom som lever på det här (skriver böcker b.la) har att säga när inget händer.

Ååh, jag känner redan till en som tror på Nibiru.

2009-01-30 22:20:56
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: