Allt händer under 2009!

Hej hej!

Är hemma nu :). Visningen gick bra. Fick bli månen, Plejaderna och Venus. Fullmåne stör lite grann, så andromeda galaxen kunde jag inte visa :). Trodde att det skulle vara en skolklass, men det var en liten grupp på 30+. Trevligt. Gud vad vacker månen var ikväll.

Astronomi året har startat. Hur många gånger har jag inte sagt det ;)? Och mycket kommer att hända under detta året.
Jorden runt kommer astronomer och amatör astronomer som mig rikta sina teleskop mot himlen. Och jag är säker på att många kommer att upptäcka nya saker ute i rymden.
Den Internationella Astronomiska Unionen, en organisation med 10.000 professionella astronomer har utsett 2009 till det internationella året för astronomi. Det är för att hedra Galileo, som anklagades för kätteri av den romersk-katolska kyrkan. Bara för att han sa att jorden ligger i centrum.

"In 2009, we would like everybody on Earth to think at least once about the wonders of the universe"  Gjort ;)
Det här är planerat att ske under detta underbara år :

En stor uppgradering av den 19-årige Hubble Space Telescope, inklusive två avancerade detektorer som ska förbättra Hubbles "syn" i ytterligare 5 år. Om jag nu inte mins fel så är Christer Fuglesang också delaktig i detta. Rätta mig om jag har fel.

En större europeiska rival till Hubble kallas Herschel Space Observatory ska skjutas upp.

Kepler, ett teleskop som ska leta efter liv på andra planeter runt avlägsna stjärnor.

Pan-STARRS, en uppsättning av fyra sammankopplade teleskop för att upptäcka snabbrörliga farligt föremål, ex. "rymdstenar".

IceCube, en rymdpartikel observatorie. Denna ska ligga under sydpolens is.

Den Allen Telescope Array, en uppsättning 42 av radioteleskop lyssnar på utomjordiska meddelanden.

ALMA, 50 radioteleskop ute i Chiles öken. Dessa är sedan kopplade med varandra, och fungerar som ett enda teleskop. Ett grymt teleskop!

Sen ska våran älskade Christer Fuglesang skjutas upp igen! Vad jag ser fram emot det! Dock är jag i Turkiet då, så jag kommer nog inte följa hans uppskjutning. Men jag kommer att samla på mig artiklar om honom :).
Så mycket vi har att se fram emot, eller vad säger ni?