Jordens tvilling, eller?

Heej!
Läste den här nyheten på dailyastronomy.com. Nu har även aftonbladet skrivit om den. Så här lyder Aftonbladets rubrik : Jordens okända tvilling planet. Jag har märkt att dom gillar att ha lite överdrivna rubriker, om ni förstår vad ni menar. Man tror att man har hittat en planet med liv, men istället har man en sådan rubrik. Ska ta det intressantaste ur artikeln.

Så här står det iallafall:

Nu är den här.  Bilden på en planet lik jorden - som kretsar runt en stjärna lik solen. Rymdforskningen kan ha nått ett nytt genombrott. Kanadensiska astronomer tror nämligen att de för första gången har fotograferat en planet - lik jorden - kretsande runt en stjärna som liknar vår egen sol. Yngre än solen  Stjärnan, som går under namnet 1RXS J160929.1-210524, tror vara lika stor som solen, men mycket yngre. Planeten däremot tros vara omkring åtta gånger större än Jupiter och ligga mer än tio gånger så långt bort från sin stjärna som Neptunus gör från vår. - Om vi kan bekräfta att det här objektet verkligen är knutet till stjärnan genom gravitation så är det ett stort steg. "Många världar" Fram tills nu har de enda upptäckta planeterna utanför vårt solsystem "flutit fritt" i rymden eller gått i omloppsbana runt så kallade bruna dvärgar som inte lyser lika starkt som vår sol.  Avståndet mellan den upptäckta stjärnan och dess planet förbryllar dock - och ifrågasätter nuvarande teoretiska modeller.  - Upptäckten är ännu en påminnelse om att det verkligen finns många olika världar där ute, säger Ray Jayawardhana, också medlem i teamet.

Assi kommenterar:
För det första, HUR kan en planet ha liv OM den är 8 ggr större än Jupiter och ligga mer än tio gånger så långt bort som Neptunus. Den som skrev artiklen behöver lära sig lite om astronomi. Den här planeten, med det fyndiga namnet 1RXS J160929.1-210524, kan inte vara varm nog. Den ligger för låångt bort från sin sol. För det andra är den väldigt stor, vilket resulterar till att planeten aldrig kan hålla en lagom temperatur. Men däremot KAN det finnas bakterier som klarar av sådanna svåra levnads förhållanden. Tyvärr kan vi ju inte undersöka detta, eftersom att den ligger så långt bort. Man får helt enkelt hoppas på att det finns en annan planet, på den habitabla zonen. Då kan det ju finnas liv.
Mitt projektarbete handlade om precis detta, liv på andra planeter och planetforskning. Så detta är "mitt område", kan ganska mycket. Hur kan denna okända planet vara jordens tvilling? Den är ju inte alls lik våran unika planet. Man ska inte dra förhastade slutsatser.

Artikeln kan ni läsa här