Lite om nästa vecka :)

Hej!

Jag kanske ska berätta lite om det som händer i Stockholm den 13:onde. Christer Fuglesang ska ju inte bara åka in till Kungsträdgården, prata i 1 tim och sen gå. Iställer för att berätta själv kompierar jag texten från rymdstyrelsens hemsida.
Dom förklarar händelsen bättre ^^.


Fysik i Kungsträdgården med tema Rymd & Klimat

Lördag 13 september kl. 10.00-17.00

Det är många som ställer sig frågan hur mänslig aktivitet påverkar vårt klimat. När rymdforskning och klimatforskning möts kan vi få kunskap om just detta.  Kom och möt den enda svensk som skådat vår sköra jord från rymden och en professor i meteorologi som också är medlem i regeringens vetenskapliga råd för klimatfrågor. Christer fuglesang och Erland Källén turas om att tala på scenen varje hel timme mellan 12.00 och 16.00. I fem tält demonstreras rymdfysik med satelliten Odin, IceCube- ett neutrino-teleskop nere i isen i Antarktis, ATLAS-experimentet vid den nya acceleratorn, LHC-vid CERN, Fermisatelliten som letar efter den mörka materian, samt den senaste forskningen inom klimat och klimatförändringar, astronomi, astrobiologi och medicinsk fysik. I ett sjätte tält blir det lek med fysik för stora och små. Fysik i Kungsträdgården är ett heldags evenemang för alla och arrangeras av Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholms Universitet, Karolinska Institutet, NORDITA, Vetenskapens Hus, Rymdstyrelsen, Rymdbolaget och Vetenskapsrådet.

Kan ju säga att jag Längtar VÄLDIGT mycket. Kommer att stå med kameran i högsta hugg för att kunna ta bilder på min idol Christer. Självklart ska jag lyssna på honom 2 gånger :). Efter det går jag runt och tittar på alla aktiviteter. Kanske kan jag prata med en astronomi lärare, som kan ge mig tips om hur man undervisar. jag ska ju bli "astronomi lärare". Vill definitivt få lite tips om experiment som man kan utföra, med enkla medel. Kommer att bli så Kul! En fysik-älskares dröm nästan eheh :). Jag ska verkligen FÖRSÖKA att få en autograf. Det är ju bara för honom jag åker till Sthlm. Tänk er, jag ska se honom IRL!
FÖRSTEN, vet NÅGON vart man kan trycka tröjor? I Göteborg då. Eller beställa tryckta tröjor? I need!


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: