Man undrar ju om det finns eller inte!

Heej!

Tittar på the day after tomorrow, en film i min smak. Varför är den så bra? Jo, för att detta kan hända jorden en dag, en ny istid. Det har hänt tidigare, och det kan hända igen. Termafrost, stormar, tsunamis, ja allt man kan tänka sig.Men självklart händer det inte i ett par veckor, som det gör i filmen. Det tar ett par hundra år :), så var inte oroliga. Ni lever inte då ;). Kanske lever våra barn barns barn på en annan planet, vilket inte alls är omöjligt...

..detta leder till nästa sak, nämligen en artikel jag läste aldeles nyss. Människan vill hitta intelligent liv utanför jorden då. Detta har varit en dröm för många, och man har letar väldigt länge. Jag tycker att den här frågan är mest intressant när dt gäller astronomi. Kommer säkert att bli min specialitet i framtiden, för jag tänker jobba med just det här.

Ukraina har nämligen skickat en signal (digitalt) till en annan planet, som ligger 20 ljusår bort från oss. Detta är VÄLDIGT nära, när det gäller i en astronomisk skala. Signalen kommer att nå planeten om 20 år, alltså år 2029!
Detta är ett SETI projekt, om ni inte vet något om SETI kan ni söka det på min blogg eller på google. En SETI astronom säger så här : "The point might simply be: well, here we are; we're clever enough to build a radio transmitter." Dvs. man behöver bara säga hej vi finns, det räcker. Finns det intelligent liv som är så pass utvecklade att dom kan översätta en radiosignal, kan dom skicka en signal tillbaka till oss. Men det tar 20 år att nå oss. Med andra ord, vi får en signal år 2029 OM dom skickar ett meddelande till oss. Det är länge det, men astronomer har något som kallas tålamod, i en hög grad. Det är Ukrainas National Space Agency som tar hand om projektet. Ett stort radio teleskop, som kallas för RT-70, kommer att användas när detta sker.

"An answer can't be expected to reach the earth for at least 40 years as 240 trillion miles is not a walk in the park. The planet chosen was thought to be capable of supporting life. The message "passed the Moon in 1.7 seconds, Mars in...four minutes."

Har någon av er hört talas om WOW-signalen? För er som inte har gjort det ska jag berätta lite om det. Wow signalen, var en signal som Dr. Jerry R. Ehman fick, när han arbetade med SETI projekt. Signalen kom från ett område, och varade i 72 sekunder. Men tyvärr har man inte fångat signalen igen. Dr. Jerry R. Ehman blev så förvånad, så att han ringade in signalen och skrev Wow bredvid den. Därför heter den Wow- signalen. Mer om den här : The Wow signal.

Man hoppas på att få en liknande signal igen. Om dom kommer att få ett svar eller inte är svårt att säga just nu. Jag hatar att inte veta det, att bara tro på att det finns. Det gör det hela så jobbigt. Människan MÅSTE hitta ett svar! Jag skulle verkligen vilja sitta med en grupp människor och diskutera det här. Det är alltid roligt att höra vad andra tycker om detta.


Kommentarer
Nisse

bra fråga. hoppas att vi hittar ett svar snart!

2008-10-11 23:45:56
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: