Vilse? Hitta karlavagnen

Tja!

Eftersom att det inte finns några intressanta astronomi nyheter, ska jag lära er att hitta polstjärnan. Detta säger vi ofta på observatoriet, så jag kan det utantill. Det är jättelätt!
Först måste ni hitta karlavagnen, som tillhör stora björnen. Sen drar ni bara ett streck genom vagnens bakre del och uppåt c:a 5 gånger så kommer du fram till Polstjärnan. Polstjärnan pekar är alltid mot norr :).



Här i Gbg har det varit molnfritt, och stjärnklart. Helt fantastiskt. Vill bara köpa mitt teleskop och titta på allt som himlen har att visa. Jag såg Mars, Orinnebulosan, Plejaderna, Sirius, polstjärnan och Betelgeuse (tror jag). Mycket vackert.
Nä nu ska jag sova. God natt!
// ASSI

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: