Vad är en planisfär?

Tja!

Detta är till er alla som vill lära sig lite mer om stjärnbilderna och om hur man hittar dem. Det kan vara svårt. Jag själv kan bara hitta 3-4 stycken. Men jag lär mig nya nästan varje gång jag går till observatoriet.

Därför tycker jag att ni ska skaffa er en planisfär. Planisfären består av två delar, en bas och en rörlig skiva som kan rotera över basdelen. Mittenpunkten där skivorna sitter ihop är den nordligaste punkten på himlavalvet. Nedan har ni en bild på min planisfär :) basdelen innehåller datum och månaderna, samt gradtalen. Den rörliga skivan innehåller tiderna på dygnet.


Hur använer man den? Jo, det finns 4 steg som du kan följa.
1. Leta upp tiden på den rörliga skivan.
2. Leta upp datumet 8segmentet) på basdelen.
3. Snurra på skivan tills tiden pekar på datumet. Nu visas en bild av hur himlen ser ut ovanför dig genom fönstret i den rörliga skivan.
4. Håll planisfären upp och ned, och titta upp på den, så att pilarna på norr och söder pekar mot norr och söder. Stjärnorna i fönstret motsvarar de pisitioner som stjärnorna har på himlen.

Om ni köper bolen Stjärnguiden av Robin Kerrod, så får ni en planisfär på köpet. Boken rekommenderar jag verkligen. Den kostar högst 119 kronor.

Dags att sova nu!
// ASSI

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: