Stjärna.

Hej!

Har inte skrivit något idag. Tyvärr så har jag varit väldigt upptagen med plugg, städning och magdans;).
Iallfall, det händer inte så mycket inom astronomi världen. Endeavour har dockat med ISS (international space station). Därför tog jag fram min astronomiska uppslagsbok, blundade och pekade på ett ord. Ordet blev då: Dubbelstjärna. Därför tänker jag ge er grundläggande kunskaper om dessa stjärnor, kul va?

Dubbelstjärnor är två stjärnor som rör sig tillsammans, runt en gemensam tyngdpunkt. Vårat solsystem har bara en stjärna, alltså är den ingen dubbelstjärna. Det finns vissa galaxer med två solar.
Det finns något som kallas för optiska dubbelstjärnor. Dessa De optiska ser ut att ligga nära varandra härifrån jorden, men i verkligheten är dom inte det.
Viste ni att polstjärnan är en dubbelstjärna? Stjärnorna är så nära varandra, och den ena är ljusstarkare än den andra, så att man inte ser skillnaden. Med ett teleskop kan man se att det är två stjärnor.
Så, det där var lite kort fakta om dubbelstjärnor. Hoppas att ni har lärt er något.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. titta på tv kanske. Börjar 8,10 imorgon (tufft).
God Natt
// ASSI

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: