Solen!

Hej!

Jag var ute och fotograferade lite. Till höger har ni en bild på solnedgången. Vad tycks?

Den här veckan ska jag skriva om vårt solsystem. Allt från solen till kända kometer. Så idag tänker jag börja med solen.  Ska inte fördjupa mig, utan ge er en kort presentation.

Solen är en stjärna som alla vet. Det är en gul dvärg.
och den är väldigt gammal också, rättare sagt 4.6 miljoner år gammal! Och den är stor också. Dess diameter är 109 gånger Jordens, som är 12.73 km.
Ett soldygn är ungefär 27,4 jord dygn. Med soldygn menar jag den tid det tar för den att rotera ett varv.I solen är det väldigt väldigt varmt! Kärnan har en temperatur på 15 miljoner grader. Ni kanske har sett bilder på solen, när den har konstiga svarta "prickar". Dessa "prickar" kallas för solfläckar. Det är områden som är kallare. Om man tycker att 4000 grader är kallt dvs. Men till skillnad från temperaturen på solens yta(6000 grader) så är det en stor skillnad. Värmen på solen uppkommer då vätet omvandlas till helium. Detta sker genom så kallade kärnreaktioner. Solens vikt minskar regelbundet. Solens vikt blir 4 miljoner ton lättare per sekund. Det är den mängd vätgas som solen omvandlar till energi varje sekund.I framtiden, vilket är om några miljoner år, så kommer solen att växa. Dess bränsle, alltså väte, kommer att ta slut. Och då sväller solen upp och slukar upp dom inreplaneterna. Men oroa er inte, människorna lever kanske inte på jorden då. Kanske har vi koloniserat en annan planet då, vem vet?

Det var nog allt om Solen. Ni ser den varje dag, och därför borde ni kanske veta lite om den :).
Nu är det dags att packa, ska åka till Sthlm imorgon. Jag tror ej att jag kommer att blogga, får se. Men däremot lovar jag att ni får se måånga bilder från utställningen. Ha det så underbart! Se till att besöka bloggen på Torsdag!

// ASSI



Kommentarer
Kafiye

glöm inte min present från sthlm // pussiissäään

2008-03-24 20:47:42
...?

Kan den som skapat den här bloggen göra så att det går att kopiera? jag ska göra ett skol arbete om solen ja går i 2klass och e 8år.

2009-03-21 10:06:28
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: