Nasa patches and The milky way.

Tja!

Fan att det ska regna ute. Nu kan jag inte cykla!  Men någon annan gjorde mig glad, nämligen Christer Fuglesangs gamla lärare, Sverker Fredriksson. Han svarade på min mail :D GuD vad jag blev glad! Nu vet jag vad han tycker om liv på andra planeter. Ska ha med hans egen åsikt på mitt projekt arbete :D Vill träffa Christer Fuglesang!!
STS-123 mission patch designed by Pestana.
Aja, back to reality:P Idag spanade jag in Nasas hemsida. Då såg jag något intressant, nämligen Space patches. För er som inte vet vad en "patch" är, kan jag säga att det är en liten tyg lapp, som man kan ha på väskan eller någon annan stans. Det finns nämligen en person som designar dessa patches, och han heter  Mark Pestana. Till vänster har ni bild på en som han har designat. Vist är den snygg?
Jag vill också designa sådana patches. Jag är ju grym på att rita och måla (inte för att skryta). Har haft 2 utställningar. Vilken dröm det hade varit att designa sådana och sen låta Nasa ha dom på rymddräkterna!
Den till vänster är en Endeavour patch. Verkligen fin. 

Idag hinner jag inte ta upp något som har hänt i astronomi världen, så jag tänker istället visa dagens bild. Man tröttnar aldrig på astronomi bilder. Ni känner säkert till bilden. Och för er som inte har en aning, så är det en bild på Vintergatan. Nedan har jag lite kul fakta om Vintergatan. Kanske något ni inte viste? Den heter "The milky way" på engelska. Jag tror att namnet kommer från grekiskans ord för mjölk (galactica eller något liknande). Himlen har ju ett ljus band av stjärnor på en mörk och stjärnklar dag. Det ser ut som spillt mjölk. Vintergatan innehåller ett par hundra miljarder stjärnor. Alltså ett par hundra miljarder solar. Vilket är ganska mycket. Den har en diameter på ungefär 90-100 000 ljusår och är 12 000 ljusår tjock. Ett ljusår är alltså den tid det tar för ljuset att färdas på ett år. Våran närmaste grann galax Andromeda ligger 2,5-2,9 miljoner ljusår ifrån oss. Därför tart det 2,5-2,9 miljoner år för ljuset att färdas till oss. Det kanske är svårt att förstå det, men så är det i astronomi. Man måste acceptera det helt enkelt. Tittar ni på Andromeda, så ser ni ljus som har färdats i 2,5-2,9 miljoner år. helt fantastiskt. Första gången min mamma följde med mig till observatoriet och såg Andromedagalaxen, var hon inte så intresserad. Men när jag sa hur långt tid det tar för ljuset att färdas så kund hon bara inte acceptera det ;).
Våran sol befinner sig 26 000 ljusår från centrum. Det tar 226 miljoner år försolen att snurra ett varv runt vintergatan, vilket har definerats till ett galaktiskt år.

Det var nog allt. jag ska snart till en kompis, fixa mig och sen gå på fest. Ni får ha en trevlig Lördag!
// ASSI

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: