Crazy dream :D

Hejsan!

hahah, asså jag drömmer t.om. om astronomi (gjort det flera gånger). Den här drömmen tog nog priset. Pallar inte berätta hela . iallafall. Jag och några till är i ett rymdskepp. Solen har svällt upp och slukat jorden. Vi var ute i rymden med rymdskeppet, och skulle till Jupiters måne Europa (som tros ha liv). Men tyvärr är Jupiters gravidations kraft kraftig, så den drar oss mot sig. Då föreslår jag att vi använder det sista bränslet, åker runt Jupiter för att stjäla lite av dens rörelse energi, som ska kasta oss ut till Europa.

jag vet, vilken dröm. Och jag erkänner, är en nörd ;) hehheh. Aja, Simpsons börjar snart. Hinner bara se ett avsnitt innan jag ska till jobbet. Så ni får ha det så bra
// ASSI

Kommentarer
Tobias Malm

Hej, Assi!

Jag ämnar nu besvara din fråga, som du ställde på min blogg. Min uppfattning är, och såvitt jag vet är denna uppfattning ganska utbredd även bland astronomer såväl som andra forskare, att det i ett universum med flera hundra miljarder galaxer, som alla innehåller flera hundra miljarder stjärnor var, statistiskt sett borde existera liv på väldigt många planeter bara i Vintergatan. Om detta liv är intelligent eller inte är däremot svårare att säga, men jag anser att även intelligent liv på andra planeter är ganska sannolikt. Sedan är det ytterligare en annan fråga, om det finns några andra civilisationer. Det håller jag också för sannolikt, även om jag tror att de kan vara ganska få. Sedan får man såklart tänka på att universum är väldigt gammalt, ungefär 13 miljarder år eller något sådant,
och det innebär ju att det kan finnas otroligt mycket äldre och mer avancerade civilisationer där ute, och att även om det inte skulle finnas några just nu så kan det mycket väl ha funnits, och kanske kommer att finnas.

Dock tror jag inte att några utomjordingar besökt vår planet. När avstånden är så stora, och planeterna så många, är det osannolikt att någon civilisation där ute skulle ha hittat hit. Antar att du känner till astronomen Carl Sagan, han har skrivit väldigt bra böcker och har sagt en hel del om möjligheten till liv i rymden. Jag rekommenderar främst hans böcker, men du kan redan nu kolla på en fascinerande serie där han pratar om sådana här saker på ett lättförståeligt och intressant sätt.

Här kan du se det: http://www.youtube.com/watch?v=p86BPM1GV8M

Rekommenderar även de andra klippen med honom. Men du kände säkert redan till det. :)

Hoppas detta var till hjälp,

Tobias Malm

2008-03-03 21:53:51
URL: http://www.logografen.blogspot.com
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: