Cassini-Huygens+Saturnus

Hej!

Jag gick in på Nasa's hemsida och såg att sonden Cassini hade tagit bilder på Saturnus måne Enceladus. Nedan har ni en fin fin, ny bild på Månen tagen med sonden.

Men varför väljer man att ta bilder på just denna måne? Jo, för att den kan innehålla liv. Man tror att månen har vatten, och ganska mycket utav det. jag tycker att ni ska besöka nasas hemsida, för mer information.
Nedan kan ni följa Nasa forskarnas blogg. Dom uppdaterar den ganska ofta :) Verkligen avundsjuk på dem. Vill också jobba för Nasa!
http://blogs.nasa.gov/cm/blog/Enceladus%20Flyby

Och till alla Gbg:are, om ni har vägarna förbi observatoriet så tycker jag att ni ska besöka oss. Vi ska nu börja tala om stjärnornas olika utvecklingsstadier.Allt ifrån de stora galaktiska nebulosorna som Orionnebulosan där
stjärnor föds idag, via deras långa och skiftande liv, fram till deras mer eller mindre våldsamma död miljoner eller miljarder år senare. Dessutom, om vädret är bra, kan vi visa planeten Saturnus i teleskop fram till stjärnsäsongens slut i april.
Öppettider:
klockslag måndag onsdag
20.00 17 19 mars
20.00 24 26 mars
21.00 31 2 mars-april
21.00 7 9 april

Kort fakta om planeten Saturnus har ni här, så att ni vet lite om den :)
Saturnus är den planeten efter Jupiter, och är den näst störsa i solsystemet (gasplanet). Galilei var den första att observera den genom ett teleskop år 1610. Saturnus är nittiofem gånger så tung som Tellus och har nio gånger så stor diameter. Saturnus har över 50 månar!

Och för er alla som vill lära er ordningen på planeterna, men även deras namn, har jag en liten ramsa åt er. jag lärde mig den när jag gick i högstadiet.
Mamma Vattnar Jorden Medan Jag Sätter Ut Nya Plantor.
Merkurius, Venus, Jorden, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus och Pluto (första bokstaven). Som ni vet är Pluto inte längre en planet, Så ramsan gäller inte längre ;) Ni kan ju alltid hitta på en egen.

Det var nog allt. Hoppas att ni lärde er något nytt. God natt
// ASSI

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: