Top 5 astronomy pictures.

Hej!
Har rast nu, så passar på att skriva ett par rader :). Jag vill också göra en top 6 lista på bilder och upptäckter. Och jag vet, många har gjort det. Men endå, alla har olika smaker när det gäller astronomi bilder. Dåså, here we go.

#6.

Här ser vi en rymdfärja fastspännd på ett flygplans rygg. Och det här är
en av dom bästa bilderna enligt mig.

#5.

Kommer ni ihåg när Venus, Jupiter och månen, den häftiga konjunktionen.
På bilder ser ni en smilie, och fotografen har fångat ögonblicket mycket bra!
Nästa konjunktion kommer att ske år 2012, ni vet vad som händer då ;)

#4.

Något som jag tycker är häftig. Jag trodde aldrig att spindlar kunde spinna
ett fint när i tyngdlöshet. Men dom kan! Bilden i sig är inte så fin, men
den hamnar endå på listan. Och jag hatar spindlar mer än någonting annat
här på denna vackra jord :)

#3.

Den här tog det grymma teleskopet Spitzer. På bilden ser man nebulosan
W5, som verkligen liknar V838. Eller vad säger ni?
Och alla blå prickar på bilden, är nyfödda, heta stjärnor. Och bilden är
tagen i ultraviolett våglängt, vilket ger lite mer liv i bilden.
Och ser ni "hjärtat" på bilden, jättefint!

#2.

Bilden som Hubble teleskopet tog. Här ser vi en planet, som har en omloppsbana
runt en anna stjärna! Detta lilla solsystem ligger ca 25 ljusår från oss, vilket är NÄRA.
Planeten heter Formalhaut B, och stjärnan heter Formalhaut.
Paneten  är en Jupiter lik planet, sådana som man oftast hittar. Så den är inte
beboelig.

#1.

ALLA bilder som har tagits på Mars' yta. Tyvärr får jag inte plats med alla här, men ni får se min absoluta favorit.
På den här bilden kan man se is, som sedan smälte bort efter en liten stund i solen.

Detta var nog alla bilder som föll mig i smaken. Men det finns sååå många fina astronomi bilder, men visar jag alla så riskerar det att bli en top 100 lista.  Nu får vi bara hoppas på att år 2009 blir det bästa året någonsin, och att vi upptäcker massa nya saker :)!

Kommentarer
Emanuel

Wow, du har verkligt fått den här sidan snygg! Riktigt spännande bilder i det här inlägget också. Så häftigt med bilden av Formalhaut B. God jul och sådär!

2008-12-24 22:15:21
URL: http://emanuelblume.blogspot.com
Assi

Hehe, ja. Det ahr blivit lite ändringar :)

Jag tycker också att Formalhaut bilden år grymt bra! God jul och gott nytt år :)

2008-12-24 23:33:28
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: