Kinas månlandare

Hej alla!
 
Jag har varit rejälv snål med inlägg nu för tiden och det beror mest på jobbet och att det är tentadags och mycket ska lämnas in osv. Blir alltid så här innan jul och nyår, stress och åter stress. 
Annars hoppas jag att det inte är för kallt i Sverige. Här i Madrid är det vårväder och soligt, inget snö alls. Jag tänker på Kiruna och att jag måste flytta dit snart just när det är som kallast i princip! Längtar definitivt inte. Dock längtar jag till imorgon, för Forskning och Framsteg ska intervjua mig via Skype. Ni kommer att kunna se intervjun via deras app. När den går att se vet jag inte, men jag kommer att meddela er det. En dröm har varit att bli intervjuad av en vetenskapstidning och nu kan jag bocka den rutan :D
Det är bara Illustrerad Vetenskap som fattas, det kommer en dag hoppas jag :)
 
Jag kommer ihåg att jag läste lite om Kina och deras planer på att skicka en sond till månen, och efter det ett bemannat skepp i framtiden. För 2 dagar sen hände det, Kina har nu en landare på månen. Landaren, som heter jadekanin (Yutu på kinesiska) kommer att utforska månens yta, ta bilder och skicka allt till forskarna. Den har faktiskt redan nu skickat över 4600 bilder! Den kommer i tre månader utforska området kring landningsplatsen.
Det här är en historisk händelse, Kina är nu det tredje landet som har sänt en landare till månen (Amerika och Sovjet är 2 av länderna). Kan tänka mig att en taikonaut kommer att sätta foten på månen om 2-3 år minst. Här kan ni se en video på landningen
 
 
 

Kommentarer
Henrik

Forskning och framsteg är ju en riktig vetenskapstidning dessutom (till skillnad från Illvet). Grattis! Kul att höra att det fortfarande går bra för dig, bortsett från att du måste flytta till kylan då förstås.

Svar: Ja, jag älskar tidningen! Illustrerad Vetenskap ska bli tidning nr. 2 ;DTack så mycket Henke! Jag vet, jag vill absolut inte flytta till Kiruna igen men men. Hoppas att det går bra för dig med. Älskar dina fotografier ska du veta, du har blivit så duktig! Keep up the good work!
Assiye Suer

2013-12-16 10:39:14
URL: http://henriksandgren.daportfolio.com
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: