tentor

Hej alla!
Jag är SÄMST på att uppdatera och det beror på att det är tentaperiod snart och jag måste plugga. Det sista nu innan sommarlovet, så ni förstår säkert varför jag är frånvarande! Är ledsen, kommer tillbaks så fort tentorna är över. Kan komponera ihop ett inlägg emellanåt, när vet jag inte. Ska försöka :)
Dagens APOD bild föreställer supermånen som gick att se lördag kväll. Jag märkte faktiskt en liiiten skillnad, Kanske för att jag såg den exakt vid uppgången. Någon som märkte?

Kommentarer
Jan-Erik

Ja, den såg extra stor ut tyckte jag men mest tyckte jag att detaljerna på ytan verkade extra tydliga.

2012-05-07 23:25:37
Ingemar.T

Jag såg den precis när den gick upp, precis när den gick ner och ett par gånger i mellan. Den verkade större än vanligt men man hade nog inte tänkt på det om man inte visste. Det verkade ju inte som att någon tänkte på det när den var 12 - 13% större så varför just när den var 14%. Det är lite missledande att ge dom siffrorna dock eftersom den är närmare vid sin perigee och längre bort vid sin apogee men på båda "sidorna" i sin omloppsbana är den ju på samma avstånd. Så man kan säga att den vid Pe:n är 7% större och vid Ap:n är 7% mindre än vanligt. Den var bra mycket ljusare dock, 30% säger nasa och det såg man. Såg den ifrån eiffeltornet så din bild var väldigt passande.

2012-05-08 11:32:21
Yngve

Jepp, den lyste rakt in i sovrummet. Det roliga var dock att folk på jobbet började prata om fullmånens storlek utan att jag nämnt något :)

Men man borde varit på landet...

2012-05-09 12:44:01
Sthefan

Tycker bilden var ganska bra faktist (: . Lycka till med tentorna.

2012-05-13 10:40:34
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: