Glöm inte Venuspassagen

Hej alla!
Om 11 dagar händer det, tidigt på morgonen den 6 juni kommer Venus att passera framför solen. Frågan är, ska man vakna tidigt och se passagen eller ska man strunta i det? En planet framför solen, big deal? Svaret är ja, utan tvekan! Venuspassager händer inte så ofta. Sist kunde se en var år 2004, och för er som missade det så får ni nu en andra chans. Nästa passage sker år 2117, om mer än 100 år!

Om ni har ett teleskop, men även tur med vädret, så kommer ni att kunna se en svart prick framför solen. Pricken är då planeten Venus. Bilden nedan visar hur det kommer att se ut

Den enda nackdelen är väl att man måste vakna väldigt tidigt. Kl 04.15 i Göteborg, lite tidigare i Stockholm och de nordligaste delarna. Platsen är även viktig, så välj den noga. Man vill ju inte ha träd som står i vägen, hitta en hög punkt och titta på solen med ditt teleskop eller solförmörkelseglasögon.
Populär astronomi har skrivit mer om detta och gett några tips, ni hittar allt HÄR. ESA har också skrivit om passagen, artikeln hittar ni HÄR

Jag hoppas att ni ser fram emot detta. Själv missade jag 2004 passagen, så jag längtar till denna! Det som oroar mig är vädret!

Kommentarer
Jan-Erik

Jag såg den för 8 år sedan. Hoppas på bra väder igen!



Det finns dom som hade otur med vädret, och en del annan otur också...



http://en.wikipedia.org/wiki/Guillaume_Le_Gentil

2012-05-25 16:44:10
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: