Jupiter, Venus och Mayakalendern

Hej alla!

Nu känns axeln bättre faktiskt. Den gör fortfarande väldigt ont, men jag klarar mig utan mitellan. Aja, ikväll är "the night". NSD ringde mig på morgonen och bad om en kommentar angående Venus och Jupiter. Artikeln går att läsa HÄR
Just nu ser jag planeterna utanför mitt fönster, dem är väldigt vackra. Passade på att fota dem med systemkameran, och jag tycker även att ni ska göra det. Det är inte ofta vi får se ett sånt här fint möte.
Bara en bild som jag tog lite snabbt, inget fancy. Man ser även Plejaderna längst upp.

Sen så har NASA släppt en bra video om 2012, Nibiru och Mayakalendern. Det är bra att NASA går i grund och botten med det hela, så att allmänheten får höra vad experterna som arbetar med astronomi har att säga om detta. Mycket intressant video med människor som vet vad dem snackar om!

Kommentarer
Yngve

Hej där, fråga;



Har du någon bra stjärnkikare att rekommendera att använda i stdsmiljö? Ljusföroreningarna är ju stora i Stockholm. Bra bild från balkongen ändå :-)



Keep ut the good work!

2012-03-16 16:47:11
Assi

Tackar :D Jag har mailat dig nu ;)

2012-03-16 21:14:33
Yngve

Hej!



Tack för respons :)

Intressant blogg du har, jag vill uppehålla mig vid planetkonjunktionen den 13 mars (tror jag).



I Svt's Rapport hade man ett inslag om detta med en "karta" som visade samtliga planeter som ett pärlband ut från Solen. Där framgick också att man just såg Jupiter och Venus bredivid varandra sett från Jorden (så klart). Men så kan det väl inte ha varit eftersom Venus bana runt Solen ligger innanför Jordens bana. Jordens position måste ha varit c:a 45 grader bakom Venus för att få sen Venus och Jupiter sida vid sida?

2012-03-19 11:35:37
Assi

Tack så mycket! Dem är absolut inte nära varandra i verkligheten. Precis som du säger så ligger Venus bana innanför jordens. Dem ser ut att vara nära varandra eftersom att Jupiter under en viss tidpunkt under året befinner sig på en punkt, och där lyckas Venus också befinna sig. Dessa brukar bara vara 5 grader från varandra på himlen. Det är som att Mars syns som bäst nu under våren, men är under horisonten när det är vinter. det är helt enkelt ett sammanträffande kan man säga

2012-03-20 14:06:00
Hezh

Hej Assi!



Kul att se fler kurder som är rymdintresserade! Hela vår newroz är ju ganska astronomi relaterad eftersom den alltid infaller i samband med vårdagjämningen. Newroz piroz bet! :)



Jag har också alltid haft ett intresse för rymden även om jag inte halt den yrkesinriktningen, så jag tänkte fråga samma fråga som Yngve. Och tänk då på att det här blir min första stjärnkikare (såna där halvdåliga kikare som man hade som leksaker som barn räknas väl inte?) så helst en som är helt n00b-säkrad =P



Cheers!



2012-03-21 10:53:03
Assi

Mailat dig :)

2012-03-21 16:36:20
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: