Astronomiska händelser år 2012

Nu har ett nytt år inlett och det finns saker att se fram emot. Nedan hittar ni en astronomisk kalender med allt som kommer att hända i år. Jag hoppas att jag har fått med allt!

Januari
3/4 (maximum) - Kvadrantiderna, ett meteorregn. Upp till 300 meteorer/h går att se om man har tur.

Mars
3 - Planeten mars kommer att vara som närmast jorden. Passa på att gå ut med era teleskop.
14 - Venus och Jupiter konjuktion. Himlakropparna kommer att vara väldigt nära varandra, och det går inte att missa. Missta dem inte för stjärnor

April
15- Saturnus kommer att vara väldigt nära jorden, vilket betyder fina astrofotografier och en mer detaljerad Saturnus genom okularet! Missa inte att observera den då!
22(maximum) - Lyriderna. Ett meteorregn som man kan se varje år. Har man tur med vädret så kommer man att kunna se mellan 15-30 st. /h
3 (maximum)- Eta-Aquariderna, också ett meteorregn. Upp till 300 går att se!

Maj
20-  Solförmörkelse. Dock går det inte att se från Sverige, men runt Asien går det däremot.

Juni
4- Partiell månförmörkelse. Går att se runt Asien tråkigt nog.
6- Venuspassage. Venus kommer att passera framför solen. Har ni ett solteleskop så kommer ni att kunna se en svart prick framför solen. Har ni inte ett så får ni projicera bilden på ett papper. Kommer att kunna ses run kl 04:36 från Sthlm. Kommer att påminna er i förväg så att ingen missar detta. Är säker på att observatoriet kommer att ha öppet då. Annars ska jag se till att det är öppet.
Augusti
6 - Marslandaren Curious kommer att äntligen landa på den röda planeten.
12(maximum) - Perseiderna, vilket är ett meteorregn. Det går att se mellan 30-200 st/h.
24- Neptunus är som närmast jorden. Har aldrig sett planeten med ett teleskop. Kanske hittar jag, och ni också, den iår?

September
29- Uranus är som närmast jorden.
Oktober
21- Orioniderna. Ännu ett meteorregn med ca  40 meteorer/h
November
13- Total solförmörkelse. Går bara att se kring Australien.
17- Leoniderna, vilket är ett meteorregn. Man kan se upp till 10 000 stycken om man har tur!
27- Konjuktion mellan Venus och Saturnus. Planeterna kommer att vara nära varandra på himlen.
28- Penumbral månförmörkelse. Går att se från Europa. Vi kommer att kunna se den när månen går upp.
December
3- Jupiter är som närmast jorden.
15- (maximum)- Geminiderna, ännu ett meteorregn. Går att se runt 100 st /h.
HÄR hittar ni en kalender med fler meteorsvärmar ifall ni är intresserade.

Så, vilket datum längtar ni till? Jag personligen längtar till Venuspassagen! Sist det gick att se en var år 2004. Jag kommer faktiskt ihåg den dagen.
Jag hade en engelsklärare (som har avlidit) som verkligen peppade mig till att bli astronom. Hon brukade skicka mig till observatoriet under lektionstid när något speciellt skulle inträffa. En dag ville hon att jag skulle ta vagnen och titta på Venuspassagen. Observatoriet skulle tydligen visa den med sina teleskop. Jag funderade över det, men eftersom att jag tänkte på vad mina andra klasskompisar skulle tycka så struntade jag i att gå dit. Vissa såg mig som "teachers pet" , något som jag inte gillade. Ibland tänker jag på den dagen och ångrar mig! Nu har jag en andra chans, den här gången ska jag se den!
Venuspassage

Sen längtar jag även till december 21 december, för då ska vi tydligen kunna se den påhittade planeten Nibiru, vars passage kommer att leda till jordens undergång. Undrar vad alla Nibiruanhängare kommer att säga när planeten inte kommer att dyka upp? Seriöst, jag fattar inte hur vissa kan tro på detta.

Kommentarer
stjärnskådare

Vid vilken tid kan kvandrantiderna att ses? :D

2012-01-01 17:53:49
Henrik

Vilken bra sammanfattning! Nu slipper jag ta reda på saker själv. =) Spännande med venuspassage, det ser vi fram emot. Gott nytt 2012!

2012-01-01 19:15:35
Assi

Vi får inte missa den Henrik! Obset kl 04:00, tidigt jag vet. men SÅÅÅ värt det! :)



Enligt space.com är dess maximum den 4:e 07.00 GMT. på den svenska sidan (se länk) står det att maximum är den 3:e. Litar nog mer på Space.com

2012-01-01 23:25:20
Hunt

Gällande Eta-Aquariderna. Är det på morgonen den 3e April man ska stå ute eller morgonen den 4e?. exempel: 01.30 den 3e eller 01.30 den 4e? De internationella sidorna är lite hazy med sådan info. Tacksam för svar!

2012-03-30 00:30:36
Assi

Hej!



Jag är inte heller 100 på det, men det är tydligen några dagar innan fullmåne, runt 07.30 . Kolla här:

http://sm4sxq.dinstudio.se/text2_15.html

2012-03-30 19:27:35
Malin

Så fin blogg du har! Älskar astronomi! Så kul utbildning! :)
Jag ser fram emot nu 12e augusti till meteorregnet. :)

Svar: Tack så hemskt mycket! Hoppas att du såg en eller två meteorer , eller fler! ;)
Assiye Suer

2012-08-08 09:35:05
URL: http://split.blo.gg
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: