Time to change

Hej alla!

Nu har jag en annan design, designen med bildspelet får vänta. Nu funkar menyn i alla fall, vilket är det viktigaste.

Nu till något annat. Jag fick ett intressant mail från Teknikens hus i Luleå. Jag har föreläst där tidigare, så jag blev kontaktad igen angående ett samarbete. Men eftersom att jag bor i Göteborg nu så kan jag inte vara med tråkigt nog. En som arbetar där skrev följande rader:

Vi deltar just nu i ett eu-projekt som heter TWIST ((Towards Women In Science and Technology, http://www.the-twist-project.eu/sv/). Projektet riktar sig till ungdomar, lärare, föräldrar och övriga intresserade. Bakgrunden till projektet är att andelen kvinnor som ägnar sig åt studier och sedan forskning inom teknik och naturvetenskap är mycket låg i de europeiska länderna. Det finns en farhåga att intresset för naturvetenskap och teknik minskar samtidigt som behovet av utbildade inom områdena växer. TWIST vill lyfta medvetenheten om kvinnors roll. Idag har kvinnor 12 % av de högsta vetenskapliga befattningarna i Europa. 

TWIST-projektet antar utmaningen med ett ambitiöst program av aktiviteter i deltagande science center och museer i Europa. Syftet med aktiviteterna är att visa på förebilder och roller inom teknik och naturvetenskaplig forskning och på det sättet uppmärksamma ungdomar på möjliga karriärvägar i framtiden. Syftet är också att öka medvetenheten om stereotypa föreställningar om teknik och naturvetenskap.


Jag vet inte om det finns något liknande i Göteborg, jag får väl ta reda på det. Det här fick mig att fundera en hel del. Av någon anledning är jag alltid filosofisk när jag sitter på vagnen. Kan tänka på allt möjligt. Aja, frågan jag ställde till mig själv var: hur kommer det sig att det finns mindre kvinnliga forskare jämfört med manliga? Och då kom jag på det, allt startar när vi är barn. Flickorna leker med barbiedockor, klär, sminkar och tar hand om dem. Flickorna leker med köksredskap och allt annat som är tjejigt. Hela deras värld är rosa och blommig.
Pojkarnas värld är däremot annorlunda. Dem växer upp med bilar, raketer, verktyg och annat som enligt mig simulerar deras hjärna mer än tjejernas. Detta leder till att killar utbildar sig inom teknik och vetenskap, för intresset för bilar och annat började när dem var yngre och fick leka med dessa leksaker. Tjejerna å andra sidan håller oftast på med kreativa saker som foto, design, men även vård. Nu drar jag absolut inte en kam över alla, det finns undantag. Men det är på grund av något så litet som leksaker som påverkar oss och våra val i livet. Därför fick jag en grym idé!

Jag har kontaktat vetenskapsmän som ska vara gästbloggare här. Varje vetenskapsman ska berätta om sitt yrke, hur han/hon blev intresserade osv. Jag har redan fått ja från två astronomer. Det här gör jag så att alla ni där ute ska få inspiration och våga att välja något annorlunda, så att denna trend ändras i framtiden. Det är därför jag bloggar om astronomi, jag vill inspirera andra till att våga! Jag föddes i en fattig liten by i centrala Turkiet, och nu är jag här och pluggar till civilingenjör i rymdteknik. Kan jag så kan ni!

Lyssna på den här tjejen och tänk efter...

Kommentarer
Dilek

Goo girl, you rock! ;)

2012-02-23 19:07:39
=)

Lär mig fortfarande mycket av din blogg :D

2012-02-27 23:06:39
Jan-Erik Bryntesson

Det finns ju en del medfödda skillnader men miljön är viktig. Det visade sig att hälften av de kvinnliga doktoranderna på min institution hade växt upp på bondgård. Vad kan det vara med miljön att växa upp på en bondgård som gör sådan skillnad?

2012-02-28 02:18:28
Assi

Dilek: Men tack Cicim <3



=) : Kul att du gör det! :D



Jan-Erik: Jo, miljön är ju också viktig. Även föräldrarna påverkar en väldigt mycket! Livet på en bondgår kan innebära hårt arbete, man kanske hjälper sina föräldrar. Sen så har man så mycket natur runtomkring sig och det kan leda till att man funderar en hel del, vilket kan leda till ett mer intellektuellt tänkande. Vem vet?

2012-03-03 11:28:35
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: