Stjärnhimlen under oktober

Hej alla!
Oj, det var ett tag sen jag uppdaterade bloggen. Jag har varit upptagen med studierna och annat, och som alltid prioriterar jag plugget före bloggen. En självklarhet ;)
Tack för era tips förresten, nu kan jag hålla bloggen vid liv men intressanta inlägg. Har redan kommit på vad jag ska skriva om. Behöver bara samla massa fakta.
Jag tänkte bara påminna om er om ett meteorregn som ni kan se nästa månad. Jag är väldigt tidig, men varför inte påminna er i tid liksom. Jag hoppas verkligen att det är fint väder så att jag inte får missa detta.
kvällen till den 21 kan ni se Orioniderna, ett stjärnfall vid Orions stjärnbild. Man kommer att kunna se mellan 10-40 meteorer / timme. Hittar ni Orions bälte så blir det inga problem.
Den 29 oktober kommer Jupiter att vara väldigt nära jorden, och då ska man ut med sitt teleskop. Förutom att Jupiter är en vacker planet att titta på, så är den även nära och ni får nog sen den lite bättre. Som ett plus kommer man att kunna se 4 av gasjättens fyra största månar. Så missa inte det!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: