Se en supernova

Hej alla!
Den 24/8 upptäcktes en supernova, det vill säga en död stjärna. Supernovan befinner sig 21 miljoner ljusår från jorden, men den går att se. Har du ett teleskop och en mörkt observationsplats i närheten så tycker jag att du ska testa. Det är inte ofta man får se en. Och den här dog för 21 miljoner år sen, och det har tagit lika lång tid för ljuset att nå oss. Så ni tittar 21 miljoner bakåt i tiden. Jag ska definitivt ut med mitt teleskop och försöka att hitta den.
Även om den kommer att se ut som en ljussvag prick med teleskopet, så är det endå något speciellt jag tittar på. Många blir besvikna när de tittar genom ett teleskop för första gången, men man måste även ha i tanke att det inte är något som man ser varje dag. Att det är något stort, som befinner sig långt bort. Det är just det som gör astronomin så speceill och underbar! 

Nedan kan ni lära er hur man hittar supernovan

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: