Finns inget bättre enligt mig

Jag gick ut med mitt teleskop nu och observerade lite. Det var ett tag sen jag gjorde det, så jag var extra taggad. Tänke att jag kunde titta på Jupiter lite. Fixade och trixade med teleskopet, och till slut fick jag se planeten. Jag vet inte vad det är med mig, men jag är extra filosofisk när jag håller på med astronomi. Inte medvetet, utan det händer automatiskt.
Jupiter var som sagt fin. Man kunde urskilja 2 stora ränder i mitten och det gick även att se 5 månar! Även om jag satt på balkongen, med massa lampor runtomkring mig så kunde jag även se Plejaderna. Jag dubbelkollade med programet Stellarium och det stämde. Kollade på stjärnhopen också, nu när det är så fint väder.
Jag letade även efter Uranus, för jag vet vart den befinner sig. Men den är väldigt ljussvag, så det gick inte.
Jag har sagt det tidigare, men astronomi är något av det bästa jag vet. Finns inget som toppar det. Dessa tankar dök upp i mitt huvud: Tänk att jag sitter här och tittar på en planet. En himlakropp som befinner sig väldigt långt bort, men ändå så nära. Att jag tittar på en planet som väger mer än 300 gånger mer än jorden. Att denna planet har en fläck, där två jordklot får plats i. Helt plötsligt syns Jupiters månar, och ingen av dem är lik våran egna.
Alla borde äga ett teleskop, lämna allt annat bakom sig i några timmar och bara utforska universum. Det kostar några tusen, men det är verkligen värt det!
Jag satt ute i ca 2 timmar med teleskopet och bara tittade. Jag är i Luleå, norr om jordklotet och kretsar kring solen. Runtomkring mig finns andra planeter i solsystemet och tittar man längre ut så hittar man stjärnor. Man tror att stjärnorna är väldigt nära, men det är tvärtom. Sen har vi andra galaxer och till slut har vi universum. Man känner sig väldigt liten och nästan obetydlig. Tur att jag fann astronomin, skulle aldrig klara mig utan den. Och jag skulle aldrig välja ett annat yrke.
Stora pricken är Jupiter och till vänster ser man stjärnhopen (stjärgruppen) Plejaderna, som även kallas för sjustjärnorna. Fotade himlen med min systemkamera

 


Kommentarer
Stjärnskådaren

Ja visst är det allt en speciell känsla att spana ut i universum en klar natt :)

2011-10-01 10:17:44
Assi

Ja, verkligen. Det går inte att beskriva, det känns så konstigt att titta på en planet. Tröttnar aldrig på det

2011-10-05 21:48:45
Thomas

Fin bild! Du har också fått med den variabla stjärnan Mira som just nu är ovanligt ljus (den starka stjärnan längst ner och till höger).

2011-10-09 22:13:28
Assi

Tack! Är ingen astrofotograf precis, men fångade något på bild iaf ;)

2011-10-10 14:14:21
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: