Svarar på en av frågorna

Hej Assi!! Perfekt med frågestund för jag hade en fråga till dig:)

Det är så att jag och min syster såg nåt som vi tror är en planet ikväll. Det var kl 21 ikväll ca som vi såg en starkt lysande "prick" under och höger om månen. Den var ca 6-7 "månar" mot "kl 5" från månen. (hoppas du förstår hur jag menar).

Min fråga till dig är, dels, vet du vad det var?

Och en fråga till: Har du någon bra hemsida eller liknande där man kan kolla upp dessa saker på ett enkelt sätt...? Vet inte vad det kallas men på olika perioder ser man ju olika planeter mm.

MVH
Gustav

Svar: Det stämmer, det ni såg var planeten Jupiter. Om du har en kikare och teleskop till hands så tycker jag att du ska titta på den. Många brukar se 4 stora månar vid den, väldigt vackert.
Det jag rekommenderar är att ladda ner programmet Stellarium. Du kommer alltid att vara uppdaterad. Annars finns det så klart bra sidor. Tycker att Sky and telescope är bra på det dem gör.

Kommentarer
Johannes Winger-Lang

Bra tips :) Stellarium är underbart...

2011-10-24 13:35:47
URL: http://johanneslang.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: