Svar på frågor, del 2

Hej alla!
Tänkte svara på två frågor till att börja med. Och jag uppskattar verkligen att ni gillar bloggen!

Hej Assi! Gillar verkligen din blogg!
Tänkte bara fråga om du hade några råd till en tjej på strax sexton år som drömmer om att en dag bli en astronom. Jag går första året på naturvetenskapsprogrammet, har planer på att inrikta mig på fysik under senare år samt läsa Matte E kursen. Skall efter gymnasiet söka mig till Chalmers. Men som sagt, har du några råd jag kan ha använding av som skulle hjälpa mig mot drömmen?

Tack för en grym blogg!

Svar: Först av allt, TACK! Jag ska försöka att svara på din fråga så gott jag kan. 
Jag pluggade själv naturvetenskap och det behöver man självklart göra för att bli astronom. Man ska vara duktig på matte och fysik, det hjälper en verkligen. 
Matte E är viktigt att kunna. Jag tog aldrig den kursen, så det fanns mycket nytt när jag började på min utbildning. Men det gick bra i slutändan. Men det viktigaste är själva passionen till något. Är man mindre duktig på ett ämne så ska man självklart kämpa för att bli bättre på det, men går det dåligt så ska man inte ge upp. Känner man för att göra det så ska man tänka på drömmen, och det ger en mer kämparglöd. Vill du verkligen bli astronom så tycker jag att du ska satsa på det.
Jag höll själv på med mycket astronomi i fritiden, och det hjälpte mig att hålla drömmen vid liv. Observerade med teleskopet, besökte observatoriet, läste astronomitidningar samt böcker, tittade på dokumentärer och gjorde massa annat. Man blir ju också klokare av det, så det är ett plus. 
Sen ska man ha ett mål, vill du bli planetjägare eller något annat? Tänk efter vad som verkligen gör dig intresserad och satsa på det. För min del är det att söka efter liv i universum ;)
Lycka till med studierna och kontakta mig gärna ifall du har fler frågor!


Hej! Tack för en grymt bra blogg!

Har du någon erfarenhet av att bygga egna teleskop, jag tänker främst på Newtonska teleskop? Vet du något bra ställe att få tag på delar, t.ex. en bra konkav spegel?

Ofta när jag är ute och betraktar stjärnhimlen så ser jag ljusprickar, ganska svaga som rör sig snabbt, lite snabbare en flygplan, och rakt över himlavalvet. En annan astronom på nätet sa att detta kunde vara sateliter man såg men att detta ska vara ganska ovanligt att se men jag ser dem jämt! Är det sateliter?

Svar: TACK du med! Jag har själv aldrig byggt ett eget teleskop, men har sett andras "hemmagjorda" teleskop. Tror inte att det behövs så värst mycket för att bygga ett. Ett spegelteleskop (Newtoniskt) är det enklaste, då slipper man trixa med massa linser och annat som är känsligt och lätt kan gå sönder. 
Du behöver nog inget konkavt spegel, det gäller mest linser. Det bästa med speglar är att de reflekterar ljuset, så allt som behövs är att reflektera det infångade ljuset till okularet. Man kan till exempel vinkla spegel med hjälp av en kil eller något annat som håller den på plats. Allt handlar om reflektion :) Jag hittade en bra hemsida som förklarar processen mer utförligt, HÄR hittar du den. Tycker att detta lät kul, kanske också testar att bygga ett eget teleskop.
Det där med ljusprickarna stämmer, det är en satellit. Jag kommer själv ihåg när jag såg en riktig stark prick på himlen. Ringde en jag känner och han förklarade att pricken var en så kalla Iridium flare, eller med andra ord "satellit flare". Det är ljus som träffar satelliten och reflekteras mot oss. 
Ganska coolt att se det faktiskt, speciellt när det är ett riktigt starkt sken. 


Hej Assi! Jag undrar ifall du besöker andra bloggar, och vad tycker du om bloggvärlden? Du har själv en blogg.

Svar: Nej, jag gör det faktiskt inte. Eller jo, bara "skvallerbloggar". Men jag gör det bara för att fördriva tiden när jag inte har något att göra. Jag tycker att dagens bloggar är väldigt ytliga och allt handlar om shopping och utseende. Ja, det är kul att läsa om det ibland. Jag brukar även få inspiration då och då, men jag besöker aldrig storbloggarna. Tycker att det är tråkigt att få läsa om samma sak varje dag. "Jag har köpt nya kläder, jag har ätit det här" osv. Det är inte kul.

En annan sak som är förvånar mig, eller kanske inte, är hur mycket dem tjänar på det. Tjänar pengar genom att skriva att man har druckit en kaffe eller köpt en ny tröja. Jag finner det inte logiskt, tyvärr. Ja, caféet kanske får fler besökare pga. det. Men lägg av, är media så desperata, har de inga värderingar kvar eller?

Och att få exakt allt gratis, det är också förvånansvärt! Vad hände med att kämpa för något man brinner för? Det är självklart kul att få saker gratis, men i längden tröttnar man på det med. 
Och dagens generation ungdomar, speciellt tjejer, ser upp till dem. Tråkigt, för det finns sååå mycket mer att tänka på än ens utseende. Men men, det är min åsikt. 

En sak är säkert, OM en storbloggare hade fått en gratisresa till rymden med Virgin galactic (som sponsring) så hade jag blivit riktigt besviken, sur och riktigt avundsjuk... ;)


Kommentarer
A

That's it!

2011-10-30 21:53:30
Assi

Ja Dilek, THAT'S it!

2011-10-31 08:56:31
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: