Idag är det en speciell dag, eller?

Hej alla!
2011-11-11 är det idag, och det är så mycket uppmärksamhet kring detta datum. Varför måste det hända något speciellt just den här dagen? Är det bara en del av människans fantasi, att tro att något ska hända just idag? Jag tycker att vi människor vill att något ska hända, och att vi sen kan länka det till just den här dagen. Samma sak gäller år 2012 och domedagen. Tänk er, 12-12-12! Vi vill nästan att det ska ske. För sker det så kan man säga "jag hade rätt".
Tänk om något händer med en viss person idag, är det datumet som står bakom det, är det en högre kraft eller är det bara en slump att det händer just den här dagen? Jag brukar oftast säga att allt som händer oss, händer av en anledning. Händer det något, så finns det ett svar till det. Man finner säkert inte svaret på en gång, men den dyker upp så småningom. Och då känner man sig nästan visare, så känner jag i alla fall. 
Jag känner att den här dagen, är precis som alla andra dagar. Händer det något så händer det något. Det som gör dagen speciell är just 11-11-11, inget annat. Om man nu tror att något kommer att hända, så kan man lika gärna tro på alla "siare" och folk som tror sig kunna bestämma ens dag genom att titta på himlakropparnas positioner, med andra ord ens horoskop. Tolka dagen hur ni vill, jag tror personligen inte att det kommer att hända något idag.

Jag har ofta suttit och tänkt på mina få uppdateringar. Eftersom att astronomi är en liten del av vetenskapen, men ändå ett brett område, så finns det ibland inte så mycket intressant att skriva om. Jag tycker inte om att vara som en "robot" och bara rabbla upp massa ointressanta nyheter. Jag är en bloggare, inget annat. Vill skriva mer personliga inlägg om astronomi, och samtidigt lära ut. Eftersom att man kan läsa om praktiskt taget allt som har med astronomi att göra här, så tänkte jag, varför inte skriva intressanta vetenskapsinlägg? Jag vill att min blogg ska bli bredare. Den röda tråden är självklart astronomi, men jag vill ha mer. Så vad säger nu, ska jag skriva om vetenskap lite då och då? Kan börja med inlägg och se vart det fortsätter...

Kommentarer
Amra

jag tror inte heller något speciellt kommer hända, tideräkningen är ju rakt igenom ett mänskligt påhitt och det skulle lika gärna kunna vart vilket år som helst (som det också är inom hos andra kalenderår) och vi skulle lika bra kunnat ha tex ca 63 dagars månader. då skulle det va en helt annan dag som blev den "speciella", så att säga. så nej.

jo men det låter kul, kör på det tycker jag! :)

2011-11-11 20:27:34
URL: http://amramerie.blogspot.com
Garde... :)

Rabbla! hahahaha

2011-11-12 23:43:11
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: