Supermåne?

Hej alla!

Aftonbladets reporter kontaktade mig och sa att hans artikel är skyddad av upphovsrätten. Jag var tvungen att ta bort den. Trodde att man fick kopiera ifall man angav källan. Lärde mig något nytt. Kanske någon läsare som tyckte att jag gjort fel, aja ;)

Detta inlägg handlade i alla fall om Aftonbladets artikel om supermånen. Ni hittar den HÄR. Artikel handlar lite kort om månens avstånd, att den kommer att vara väldigt nära jorden den 19 mars. 356 577 km ifrån oss kommer en att vara. Månens avstånd till oss är normalt 384 400 km, så det skiljer ungefär 30000 km. Den har inte varit så nära jorden på 19 år. Detta ska tydligen orsaka tsunamis, jordbävningar och vulkanutbrott.
Dock är många forkare ense om att detta avstånd inte kommer att påverka jorden så pass mycket. På grund av tidvattenseffekten kan vi förvänta oss ebb och flod på olika håll i världen. Men naturkatastrofer som nämnt ovan ska vi inte oroa oss för.

Vad har ni att säga om detta? Jag personligen är inte orolig, tror inte att månen kan påverka oss så mycket. Ebb och floder här och där kan jag tänka mig, men inget allvarligt. Det här med tsunamis och jordbävningar känns lite överdrivet. Det är precis sånt här som gör att folk blir oroliga i onödan. Speciellt nu när 2012 när nära.

UPDATE: Universe today har också skrivit om supermånen och tsunamin. HÄR hittar ni inlägget.

Kommentarer
Johannes

Haha. Jag tror inte heller det kommer göra någon skillnad om man inte mäter med avancerade instrument.... Troligen hade ingen vetat om det om de inte läst en artikel om det :)

2011-03-09 11:00:53
URL: http://johanneslang.blogg.se/
Robert Cumming

Skoj att Aftonbladet ger Daily Mail cred för kopplingen till naturkatastrofer, när det är just det som Daily Mail tillskriver konspirationslobbyn på nätet.

2011-03-09 13:19:26
URL: http://popast.nu
rima

så det är inget farligt som skulle skada oss människor ?

2011-03-09 15:18:10
URL: http://riiimii.blogg.se/
olof

Personligen så oroar jag inte mig alls över det som händer runt om oss i universum.

2011-03-09 18:16:38
tobbegute

Att tex vattnets nivå höjs vid fullmåne är ju bevisat hur detta kommer sig är jag inte insatt i men tydligen så ska de ju vara så att en del typ vatten etc dras mot månen men detta påvärkar inte oss människor.

Den 19e ska de iaf vara fullmåne och jag hoppas att vi kommer att få se en riktigt fin fullmåne!

2011-03-09 21:35:05
Perni

verkar som det kanske ligger något i det iaf, med tanke på jordbävningen och tsunamin i Japan....

2011-03-11 09:02:35
Ingrid Asp

Tja...jag säger bara Japan!!! Först jordbävning sen kommer tsunamis som ett brev på posten...har det nåt samband tro???

2011-03-11 15:35:17
major grunka

men hallå pååjkar åck fleckker den 19/3 infaller tiden för supermånen åck ett par dagar efteråt.Så den här jorbävningen och Tsunamin som hör samman har inte någon påverkan alls.Däremot har det varit ett flertal mindre jordbävningar i japan som förövrigt ligger inklämt mellan en tre fyra stycken jordplattor som kåckar tid efter annan

2011-03-11 21:14:56
scuba

Det finns ett samband trots allt major grunka. Senast supermånen visade sig var ungefär en vecka efter att tsunamin svepte över Thailand. Situationen är likadan nu, om ca en vecka visar sig supermånen igen.

2011-03-11 23:08:12
scuba

Det finns ett samband trots allt major grunka. Senast supermånen visade sig var ungefär en vecka efter att tsunamin svepte över Thailand. Situationen är likadan nu, om ca en vecka visar sig supermånen igen.

2011-03-12 16:51:25
DAvid

Säg det till Japanerna som kämpar att överleva efter tsunamin! Det kanske finns ett samband eller ej. men vi människor har en tendens att försöka hitta samband och generalisera väldigt mycket!



2011-03-13 13:47:19
Hans Bengtsson

Vår stackars måne får skulden för allt möjligt. Men när katastrofen i Japan inträffade låg inte månen ens särskilt nära jorden! De två kropparna hade t.ex. mindre inbördes avstånd hela perioden 14 januari - 2 februari och hela perioden 11 februari - 1 mars! Man börjar på fullt allvar och slutgiltigt tröttna på den icke existerande kvaliteten på Aftonbladets skriverier när det gäller naturvetenskap.

2011-03-13 14:04:20
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: