Antimateria

Jag kommer ihåg när jag tog spårvagnen och sen bussen till observatoriet, och var i min fantasivärld. Dan Brown är en av mina favoritförfattare och hans bok Änglar och demoner fick mig att tänka i nya banor. Jag frågade då mig själv, tänk om vi kunde använda antimateria som bränsle när vi skickar en sond eller raket ut i rymden. Skulle det funka? Hur skulle vi kunna hålla det borta från all materia som omgiver antimateria? Massa frågor dök upp i huvudet, jag fick många idéer när jag satt i vagnen.
Förra året skrev jag en uppsats om hot från rymden. Jag valde att skriva om Aphopis och hur vi kan stoppa den, eller stenar lika stora som den i framtiden. Då nämnde jag antimateria, att vi kunde använda en bomb som skulle explodera på asteroidens yta och knuffa den ur omloppsbanan. Min lärare sa att det absolut inte kommer att funkar och att jag inte borde tro på det Dan Brown skrev. Jag fick min inspiration från hans bok, och min lärare gissade rätt. Men kan jag verkligen ha fel?

Enligt Aftonbladet, och flera andra hemsidor, så har man upptäckt antimateria. Forskarna har tydligen upptäckt ett tunnt bälte runt jorden, ett bälte av antimateria. Och man spår att antimateria kommer att användas som bränsle när vi skickar våra rymdfarkoster i framtiden. Forskarna tror att det kan finnas tillräckligt med antimateria för att genomföra ett provprogram för att använda antimateria som bränsle i framtidens rymdfarkoster.Fyndet gjordes av satelliten Pamela, som sköts upp 2006 och studerar högenergipartiklar från solen samt kosmisk strålning.
(Källa: Aftonbladet)

Antimateria har alltså fångats upp av jordens magnetfält, precis som Dan Brown beskrev i sin bok. Men då handlade det om en droppe antimateria som hölls stabil av ett konstgjort magnetfält. Men det handlar i princip om samma sak.
Vad är nu antimateria egentligen? Lite kort kan man säga att det är motsatsen till vanligt materia. En elektron kan ses som materia och dess motsats är positron. Som svart och vitt är varandras motsatser.

För någon dags sen läste jag ur Allt om vetenskap och där kunde man också läsa om antimateria. Denna gånger var det intressantare, för forskare hade framställt antimateria. Rubriken lyder: Antimateria infångat i en hel kvart.
Enligt artikeln "tävlar" forkare om att framställa antimateria och att sedan hantera det under en lång period. Problemet med antimateria är som sagt att vid kontakt med vanlig materia så förintas bägge omedelbart. Detta skapar svårigheter, för hur enkelt blir det att studera något som försvinner blixtsnabbt?

Vid forskningsanläggningen Cern i Schweiz har fysikerna vid Alpha-labortatoriet ny lyckats hålla kvar ett antal atomer av antiväte i över femton minuter, i en inneslutning skapad av starka magnetfält. Det är 5000 gånger längre än tidigare rekord. Poängen med att göra antimateria är för att kunna sudera och jämföra till exempel vanligt väte med antiväte för att se om substanserna har samma egenskaper. Svaren ska kanske kunna förklara varför vi lever i ett universum av materia, och inte i en värld byggd av antimateria. (Källa: Allt om vetenskap)

Vad säger ni, kommer vi att kunna skapa tillräckligt med antimateria så att det kan användas som bränsle i framtiden? Och hur hade världen varit om allt hade varit uppbyggd av antimateria istället? Precis likadant, eller hade det sett annorlunda ut?