Jag ska träffa en som har varit på månen!!

HEJ ALLA!
Hoppas att ni har det trevligt den här söndagskvällen. Här i Göteborg regnar det som bara den, hösten är verkligen här. Men jag är inte ledsen, för något som jag aldrig trodde skulle hända, händer nästa vecka! Jag är otroligt nervös och undrar hur det kommer att gå.

Jag ska nämligen till Stockholm på lördag nästa vecka, ska till Tekniska museet. Och där kommer det att hållas en presskonferans. Månen kommer att ligga i fokus, en månsten kommer att visas! Men själva gästen är anledningen till att jag reser dit.
Ingen mindre än NASAs astronaut Charles Duke ska besöka museet, och han kommer att berätta om Apollo 16 bland annat. Det speciella med honom är att han har varit på månen! Han har bland annat kört månbilen som är kvar där. Ett foto på hans familj är också kvar på månen. Ni förstår inte hur nervös jag är, jag ska få träffa en som har varit på månen. Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt på Buzz Aldrin och Neil Armstrong, att jag kanske en dag kommer att få träffa dem. Det är min ultimata dröm när det gäller personer jag vill träffa. Det var ju dem som fick mig rymdintresserad. Men Charles Duke är definitivt någon jag vill träffa!

Och nu till det bästa, jag ska få intervjua honom! Jag blir nervös så fort jag tänker på det! Jag ska alltså sitta med honom, och prata med honom! Och allt kommer att sändas live via internet (länken kommer nästa vecka). Hela konferensen kommer att sändas live!
Snacka om att jag kommer att tappa bort mig totalt, kommer att stamma! Tyckte att det var nervöst att få intervjua Christer Fuglesang, men detta är 10 gånger värre! Åh, mitt hjärta bankar hårt. Jag längtar så mycket, det går inte att beskriva det. Jag är såååå NERVÖS så det inte är sant! Ibland känner jag mig så lyckligt lottad. Ska få honom att signera ett foto som jag sen ska rama in. Kommer att passa fint i min lägenhet i Kiruna, ska flytta dit snart.

Nu behöver jag hjälp av er. Ni får bestämma frågorna som jag kommer att ställa honom. Så tänk ut något kul och skriv det som en kommentar. Jag kommer att ta max 6 frågor, kanske fler ifall han är blyg och pratar lite heheh. Jag kommer även själv att filma allt, så att ni som missar streamingen får se det hela. Så kom igen kära läsare, nu har ni chansen att få eran fråga svarad av en som har varit på månen!!



Kommentarer
Anonym

Åååh, vad kul! Är sååååå avis!



Okej, en fråga... Vad var det första han tänkte när han satte sin fot på månen??

2011-08-14 22:05:16
Natalie - Country music fan

Vilken läcker blogg du har! :)

Och du skriver intressant för övrigt!



Ta hand om dig. kram.

2011-08-15 00:45:21
URL: http://nataliedahlberg.blogg.se/
Johannes

Åh så kul!



Jag hade försökt kolla genom alla intervjuer med honom som finns tillgängliga, och försökt hitta någon fråga som INTE någon frågat!



Annars har jag tyvärr ingen bra idé :(

2011-08-15 00:59:59
URL: http://johanneslang.blogg.se/
Marlon

Du ar ju astronom, moviestar och varsta intervjuaren!

Det ar so mycket man skulle vilja froga honom att det ar svort och komma po nogot specifikt. Men frogor som typ "Hur kandes det nar du klev po monen?" osv har han val fott miljontals gonger, men man kanske ando moste stalla en kliche froga till honom. Haha eller vad vet jag, spekulerar bara.



Jag skulle iaf frogat vilken del av resan som han var mest nervos po. Alltso om det va i sjalva uppskjutningen, landingen po monen eller hemresan som han var mest nervos. Eller nogot dar mitt emellan.

Alternativt hur hans syn po livet har forandrats sedan han kom tillbaka fron monen, och om det har forandrat honom som manniska.



2 frogor jag skulle frogat iaf om jag vore du.

Forstor att du ar nervos, Men jag hejar po dig! :D

2011-08-15 14:53:52
Stjärnskådaren

Vad coolt :) Ska försöka komma på något bra.

2011-08-15 18:57:10
Eddy

Coolt! Fråga vad han tycker om rymdturism, om utvecklingen där kommer att bli gynnsamt för NASA kanske

2011-08-16 09:55:41
Stjärnskådaren

Fråga om vad han anser om framtiden, så som var ska vi bygga vår första permanenta bas, Månen eller Mars?

2011-08-17 07:27:33
Mikael Skafar

Hej Assi. Jag kan bara stämma in i hyllningarna om dig! Du är verkligen duktig på att lyfta fram astronomin i Sverige! Din person växer i takt med dina uppdrag, skulle inte förvåna mig om du blir den första Svenska kvinnan i rymden! Jag skulle frågat honom om han vet om det där fotot han lämnade kvar fortfarande kan finnas kvar? Kanske är det helt solblekt då det inte finns någon skyddande atmosfär? Mvh //Micke

2011-08-17 20:36:13
URL: http://astrosweden.se
Anna

Underbar blogg!



Fråga om han skulle säga ja om han fick chansen att åka till Mars!



Förresten, varför ska du flytta till Kiruna? Jag har precis flyttat hit också.

2011-08-20 01:03:04
Assi

*Tack för hjälpen alla. Synd att det bara inte blev en intervju!!

Tack Mikael, dina ord värmde mitt hjärta!



jag pluggar rymdteknik och måste studera i Kiruna :) *

2011-08-23 12:14:58
Per

Fråga om han tog bort registreringsskylten

från sin bil där på månen.

Karln kommer ju få hemska parkeringsböter bara

lämna den så där..:)

2011-08-24 19:36:25
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: