Hitta Saturnus på himlen.

Hej alla!
Våren är här, även om det är fullt med snö här i Luleå. Men nu är det perfekt att titta på Saturnus, och den är enkel att hitta. Universe Today har skrivit om detta, så jag hakar på och gör samma sak.
Det ni behöver är ett teleskop, lite varma kläder, ett mörkt observationsfält utan störande gatuljus och så klart tålamod.
Saturnus befinner sig nära stjärnbilden Lejonet, så det borde inte vara svårt att hitta den. Jag var ute med mitt nya teleskop för ett par dagar sen och försökte att hitta Saturnus. Men det var omöjligt, dels för att kylan var olidlig men även att gatuljusen störde så mycket så att det faktiskt inte gick att hitta något. Jag letade efter Orion och hittade den inte! Så ett mörkt ställe är ett plus. Har ni svårt att hitta bland alla okular och annat när ni är ute så kan ni lösa problemet genom att använda en ficklampa. Ni får dock ta en tuschpenna och måla glaset rött, eller använda en röd lampa. För rött ljus bländer inte så mycket och man använder alltid rött ljus när man observerar.


Lejonet ser ni på bilden. Lejonets huvud ser ut som ett bakvänt frågetecken och är lätt att hitta. Jag var ute kring 21.20 och den låg högt upp på himlen då. Titta på dem två bakre stjärnorna. Föreställ er en rak linje som pekar ner och fortsätter ni att dra denna linje så hittar ni till slut Saturnus.

Under Saturnus finns en ljusstark stjärna vid namn Spica. Så planeter liggen mellan en av Lejonets stjärnor och Spica. Spica har ett vitaktigt sken.
Nu till frågan då, är det Saturnus som jag har hittat eller är det en stjärna? Det finns ett bra svar till den frågan. Stjärnor blinkar, men planeter har ett fast sken. Saturnus är lite orange-brun aktig, vilket ytterligare hjälper observatören att identifiera den.

Saturnus är verkligen en planet värt att observera. Den är väldigt vacker genom ett teleskop. Man får se den på bild väldigt ofta, men att se ringarna med sina egna ögon är en upplevelse i sig. Och som ett bonus får man även se ett par av Saturnus största månar om man har tur. Dessa är som små prickar kring planeten. Kanske inget speciellt, men tänk er att det är satelliter precis som våran. Och att vissa av dem är väldigt aktiva och är som små planeter.

Månen är också uppe ikväll, och den är inte full vilket är jättebra. Då kan man se kratrarna mycket bättre. Jag hoppas att SMHI har fel angående Luleås väder. Hoppas att det är molnfritt, så att jag kan gå ut med mitt älskade teleskop!
Lycka till alla!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: