Norrsken och annat

Hej alla!
Har läst Universe today lite snabbt och såg ett intressant inlägg. Den 12:e så kunde man se en ganska så aktiv solfläck (1123) på solens yta, och den fick ett utbrott. Materia från solen är på väg mot jorden nu, och NASA säger att man kommer att kunna se norrsken redan imorgon! Jag ska hålla ögonen öppna, och får jag se något så fotar jag det så klart.


Kinas senaste satellit Chang’E 2 har tagit sina första bilder på månen och dem kan man hitta HÄR . Den befinner sig bara 15 km över månens yta, och bilderna visar en detaljerad yta med massa kratrar. Visst ser bilderna nästan overkliga ut, nästan animerade?


NASA har även hittat något nytt ute i rymden. Med sina infraröda kameror hittar dem en liten grön prick bland massa blåaktiga. Den gröna pricken är en brun dvärg, dvs. en liten stjärna (mindre än solen). Det som gör den unik är dess lukt. Det är inte så att NASA har skicka en sond dit som kan detektera lukter. Utan den gröna färgen tyder på att dvärgen består för det mesta av metangas, som luktar illa. Tänk er rutta ägg, så luktar den. Nedan kan ni se bilden, och i mitten hittar ni den gröna pricken.

Kommentarer
Stjärnskådaren

Roligt att Kina fortsätter att utveckla sitt rymdprogram. Nästa år ska de också skicka upp sitt första rymdlaboratorium tror jag. Bara en liten modul men det är spännande.

2010-11-24 09:18:29
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: