Nytt svart hål upptäckt

Hej alla!
Nu känns axeln mycket bättre och jag är back in action! Få se om jag kan uppdatera er med något nytt..

NASA har upptäckt ett nytt svart hål! Med hjälp av Chandra teleskopet (som ser i röntgenstrålar) har man hittat ett i galaxen M100. Galaxen befinner sig 55 miljoner ljusår bort och den går att se med ett teleskop. Dock är den lite ljussvag (9.5 i magnitud), men den går att se om man anstränger sig lite. I allla fall, det svarta hålet är relativt ungt, 30 år gammalt! Redan år 1979 kunde man se en supernova, och det svarta hålet är resultatet efter explosionen. Det är ganska, eller snarare väldigt häftigt, att man kan se något så litet som ett svart hål så långt bort! Ibland undrar man hur vi människor bär oss åt!

Spiralgalax med ett svart hål. Ett av många..

Kommentarer
Emil

Härligt att axeln är fixad !

Sitter och kikar i Stellarium lite och jag undrar vad stora röda fläckar kan bero på ? (inte på planeter utan i universumet) .. ?

Som det förmodligen märks så är Astronomi ett väldigt nyupptäckt intresse för mig :)

2010-11-23 19:34:59
Assi

Tackar :)

hmm, vilka röda fläckar menar du? Är det stjärnor (jättar eller superjättar) ?

2010-11-25 23:27:03
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: