Dessa bilder får en att tänka..

Har ni tänkt på en sak. När man ser den här bilden så får man något bekräftat, och det är att universum är stort och det händer ständigt saker därute. Även om man läser att det finns miljarder stjärnor i universum, så är det lite svårt att tro på det. Men denna bild bekräftar det! Vi har bevis! Den här bilden får en att verkligen undra om vi är ensamma eller om det finns planeter med varelser? Vi kanske är dom enda? Har vi upptäckt allt, eller finns det himlakroppar som inte är upptäckta än? Och när dom blir det, vad kommer att hända med människans syn på livet, religion och universum? Vad finns där ute egentligen? Vilken form har universum? Är universum oändligt, eller finns det en "vägg" där det tar slut? Om det nu är så, vad finns bakom "väggen"? Om universum expanderar, så borde den väl ha en form och ha en gräns? För hur kan något expandera i ingenting? Finns det parallella universum? Existerar vi ens, eller är vi någon annan varelses dröm?
Jag talar självklart om Hubbles kända deep field bild som jag har publicerat flera gånger. Men jag tröttnar helt enkelt aldrig på den!

Det ni ser på bilden är galaxer!

ESO:s teleskop på La Silla (Chile) har också tagit en "deep field" bild. Denna publicerades för någon dag sedan. Man fotade ett område på himlen, ett område lika stort som en fullmåne. När bilden behandlades osv. så fick man fram detta. HÄR kan ni läsa mer om den.

Vad tänker ni på när ni ser dessa bilder?
God natt!