Stjärnfall och annat.

Hej alla!
Passar på att slänga ett inlägg nu när jag är pigg. Jag har inte hållit mig så uppdaterad eftersom att jag inte hade tillgång till en dator när jag var bortrest. Men jag loggade in på mailen med mobilen en dag och såg att Christer Fuglesang hade fått en medalj av NASA för sina insatser som astronaut. Buzz Aldrin är också en astronaut som har fått denna medalj, som heter Exceptional Service Medal. Men han valde att stanna i Sverige och fira midsommar istället. När jag läste detta blev jag lite besviken faktiskt. Man kan fira midsommar varje år, men det är inte ofta man får åka till USA, närvara vid en NASA ceremoni och ta emot sin medalj!

Sen till en astronomi bild. Nedan ser ni Cassinis senaste bild. På bilden ser ni en av Saturnus' ringar (F-ringen). Lägg märke till det ovanliga mönstret. "Vågorna" uppstår när planetens måne Prometheus går i bana kring den. Månens svaga gravitation påverkade ringen.


New images from Cassini show icy particles in Saturn’s F ring clumping into giant snowballs as the moon Prometheus makes multiple swings by the ring. The gravitational pull of the moon sloshes ring material around, creating wake channels that trigger the formation of objects as large as 20 kilometers (12 miles) in diameter.// NASA

Sen vill jag påminna er om att man kan se Perseiderna den 12:e Augusti. Man kan se upp till 200 stjärnfall/timme! 
Så ut och titta på himlen, speciellt nu när det är varmt om kvällarna!

Nu måste jag sitta och fundera över vad min nästa Populär Astronomi krönika ska handla om. Jag har fortfarande inte fattat att jag är deras krönikör. Känns lite overkligt faktiskt. Denna gången ska det kanske handla om...nej jag kan ju inte avslöja det ;).

Som vanligt ska ni veta att om ni vill läsa om något speciellt kan ni 1. Bläddra igenom mitt arkiv eller 2. maila mig och säga vad ni vill läsa om :) God natt!

Kommentarer
Malin Magnusson

Hejsan! Mycket trevlig blogg du har skapat :)



Jag undrar en sak som handlar om dessa stjärnfall.

Vilken tid (klockslag) på natten ska man skåda detta? Alltså när under natten ser man som mest stjärnfall, så man är garanterad att man inte missar ddet!



/Tacksam för svar :)

2010-08-11 23:06:33
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: