Obama vill skicka människor till Mars.

Hej igen!

För ett tag sedan trodde jag faktiskt att USA inte skulle bry sig lika mycket om sitt rymdprogram, nu när Obama vill spara pengar osv. Men sen så hittade jag den här artikeln på Aftonbladet, och plötsligt ser det lite ljust ut för NASA trots allt. Sammanfattar artikeln här tänkte jag.

"Skarpa hjärnor ska konstruera nya rymdfarkoster men fortfarande har vi inga jetmorerer som klarar vulkanaska"
"Vi ska ta ett språng in i framtiden. Inte fortsätta på den upptrampade vägen. Vi måste göra saker på ett smart sätt. " // Obama

Obama säger att USA ska ha skickat en bemmand rymdfarkost till Mars och tillbaka år 2030, och människan ska ha satt foten på Mars då. Han ska ha upplevt detta under sin livstid. Jag vet faktiskt inte riktigt vad som fick honom att plötsligt vilja detta, men vi rymdintresserade jublar (eller jag jublar iaf.).
Han vill även att privata företag ska ta över rymdresorna fram och tillbaka till den internationella rymdstationen, medan USA satsar på ny teknologi och driver rymdforskningen framåt. Jag personligen tycker att det är en bra idé, men då ska seriösa företag ta hand om detta. Vi vill se fler rymdfärjor skjutas upp till ISS, och vi vill se en mer utvecklad ISS. Bara företaget inte blandar in rymdturism så är det är bra idé! NASA kan då tänka på annat, som t.ex. en månbas och kanske även Marsbas.

Många har sagt att Obama är emot rymdforskning och inte stödjer den tekniska utvecklingen. Kan detta vara ett smart drag? Man blir ju lite skeptisk, gör han detta för att ta död på alla rykten? Då är det fel, för jag är säker på att USA:s medborgare vill ha en president som tror på rymdforkningen och inget annat.

Borde man inte först bygga en månbas och sedan skicka en människa till Mars? Månbasen blir ju som en språngbräda. Astronauterna kan mellanlanda på månen, lasta på/av och sedan fortsätta resan mot Mars. Sen så kommer vi till dagens rymdfärjor, som kommer att skrotas snart. Det behövs ju speciella rymdfärjor till Mars, färjor som klarar av långa färder. Hur gör man då, bygger man nya? Kan tänka mig att det blir svårt, nu när dom nya rymdfärjorna är på väg. Då talar jag om Orion CEV kapslarna som är monterade på en Ares I raket.

Jag vet inte om allt det här kommer att ske år 2030, eller innan år 2030. Tror faktiskt inte det, eftersom att NASA har mycket annat inplanerad. Däremot tror jag att Obama kommer att få uppleva detta under sin livstid ;)


Kommentarer
Stjärnskådaren

Jag tror att Obama menar allvar med rymdforskning. Efter att ha läst igenom hans planer för NASA så håller jag med om att det verkar vettigt. Tydligen ska Orion fortfarande utvecklas om än i något mindre form. Den ska ta astronauter till ISS, till bana runt Månen, jordnära asteroider och liknande. Under tiden ska man utveckla teknologier som behövs för färder längre ut, som Mars.



Det jag funderar på är om man struntar i att landa på Månen i så fall. Kanske ESA, Ryssland, Japan och Kina är intresserade av att göra detta, medan USA kan leda världen längre ut?

2010-04-16 19:44:43
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: