Min lärare svarar.

Good day alla!
Eller så bra är dagen kanske inte, jag är sjuk. Ögonen och näsan rinner som floder. Men det är helg och jag kan vila ut lite.

För inte så länge sedan gick min fysik lärare igenom Einsteins relativitetsteorier, inte alla men den som är intressantast (enligt mig). Det är teorin om ljusets hastighet och resor till galaxer. Han gick kort igenom en sak som fick mig att bli itnresserad på en gång. Så jag mailade läraren och fick ett svar som jag vill dela med mig här. Det är ett väldigt kort svar, men väldigt sammanfattat, och handlar om tvillingparadoxen.

Jag: ....Jag blev nyfiken när du sa att det tar 29 år att resa till Andromedagalaxen, vilket jag inte visste....

Läraren:
Det finns en kort och flera långa förklaringar. Jag har försökt hitta någon bra lång förklaring men utan något vidare gott resultat. :) Det finns skissade (långa och komplicerade) förklaringar 
Här vilket innehåller ett intressant diagram längst ner, och Här . För en något bättre förklaring (och lite hjälpfigurer) se denna länk.

Men i enkla ord: Avtåndet som rymdtvillingen rör sig blir längdkontraherat från ca 2,5 miljoner ljusår till ca 25 ljusår och rymdskeppets hastighet kommer att ligga strax under c större delen av färden. Därmed tar resan fram och tillbaks ca 50 år för den som åker iväg och ca 5 miljoner år för den som är kvar på jorden. Detta är inte hela förklaringen, men tillräckligt för att man kan förstå ungefär vad det handlar om.

Vist är det intressant? Tycker att ni ska klicka på länkarna om ni är intresserade så klart.

P.s. Jag vill tacka ALLA för era snälla ord! Gör mig alltid glad! Och ibland råkar jag skriva fel, så tack för att ni rättar mig också ;) d.s.

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: