Dags att kartlägga månen, i detalj.

LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter, som är en satellit runt månen) ska nu börja kartlägga månen. Nedan kan ni se LRO's senaste bild, tagen med satellitens kamera som heter LROC.  Det ni ser på bilden är månens sydpol och den har aldrig varit så här detaljerad. Nu ska den påbörja med kartläggningen, och satelliten börjar med sydpolen. Jag vet inte vad ni tycker, men jag ser fram emot en mer detaljerad bild av månens baksida. Den är lika intressant som Merkuriu's kraterfyllda yta, men det är endå något jag vill se!
Sen om månens poler är täckta utav vattenis eller inte, det undrar jag också. NASA lär nog upptäcka något snart.


Lunar Reconnaissance Orbiter fotar sydpolen


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: