Häxhuvud nebulosan

Happy Halloween alla!
Sorry för dåliga uppdateringar, men det är lov och jag känner verkligen för att vila ut. För på måndag börjar matte och fysik lektionerna, tufft!
Nu tänker jag sitta med en bra bok och läsa, för det var så länge sedan jag gjorde det. Ikväll ska jag titta på Michael Jacksons film. Trevlig Lördag alla!


På bilden ser ni Häxhuvud nebulosan, The Witch Head Nebula på engelska.
Nebulosan befinner sig 1000 ljusår härifrån, i stjärntecknet Orion.
Nebulosan är en Reflektionsnebulosa. Denna består av stoft som lyses upp av stjärnor som ligger i närheten.
Stjärnan är den blåa superjätten Rigel. 

Kommentarer
Raghid

va läskig den såg ut men naaajs :D

2009-11-01 13:02:15
URL: http://raggee.blogg.se/
Rymden

Hej,



Relaterar inte till blogginlägget men hur ser du på Genbergs projekt om att placera en "röd stuga" på månen?

2009-11-01 15:41:27
Assi

*Hej Rymden!

Jag anser personligen inte att det är konst. Vet inte vad det ska symbolisera. En stuga på månen har jag läst. Varför ska man ha en röd stuga på månen egentligen? Lägg pengar på en månbas istället!

Äh, bara ett pr-trick. Vet inte hur mycket det kostade att sätta stugan på Globen, men pengarna kunde användas till något annat. Som att skänka pengarna till ett observatorium/ observatorier.



Vad har hänt med konsten egentligen? Nu anses nästan allt som konst!*

2009-11-02 22:57:22
olle

konstbegreppet är ett av de allra svåraste att reda ut och det kommer sannolikt aldrig att göras. Jag tycker dock att man är ute på lite djupt vatten när man propagerar för något som icke-konst bara för att det råkar krocka med ens egna intressen.



Nu tycker jag iofs. inte att Genberg är någon speciellt spännande, eller provocerande konstnär, men min åsikt är väl att konsten uppstår när vi börjar diskutera om ett objekt/handling är konst eller inte ;D.

2009-11-03 08:54:52
Rymden

Skönt att du "står på samma sida".



Genberg marknadsför projektet med att han vill rädda världen och de pengarna som blir över ska gå till välgörenhet. Hur ska pengar kunna bli över?



Det enda syfte Genberg egentligen har är att göra sitt namn internationellt känt. Tyvärr går politiker och även många rymd-folk på det. Tragiskt men sant.



Som det så fint kallas, det är politiskt korrekt att tycka om projektet. Argumenterar man mot det så är man helt plötslig en idiot och allt vad det innebär.

2009-11-03 11:34:17
Assi

* Olle: jag propagerar absolut inte. Det är bara min åsikt. När jag hör ordet konst tänker jag på Da Vinci, Dali osv. På fina tavlor helt enkelt.

Dagens konst är ju inget man ska tala om.

Och tydligen är det inte bara jag som tycker det, besök Populär astronomi: http://www.popast.nu/2009/05/rod-stuga-gor-globen-till-manen.html



Rymden: Precis, vilka pengar? Och jag ser inte hur han ska rädda världen med detta projekt. Han vill bara få sitt namn hörd, se sitt namn i media, precis som du sa. *

2009-11-03 13:26:35
Olle Melin

Konsten, pengar och kändisskap har alltid gått hand i hand. Dalí var ju för övrigt något av en superkändis som inte sällan var mer känd för sina märkliga idéer och uttalanden än sina tavlor.



"Dagens konst är ju inget man ska tala om." Hur menar du då?



Det är lätt att förkasta sånt man inte är intresserad av, men jag tycker det är synd när folk själva börjar ropa att "det där är INTE konst". Det är en helt annan sak att säga "Ok, det är konst, men jag tycker det är dålig konst". Ungefär där placerar jag mig när det gäller att stoppa en röd stuga på månen.



Risken med att fördöma projekt som löjliga är att man på något sätt börjar kasta sten i sitt eget glashus. När jag pratar om rymden och forskning som hör ihop med den, rynkar många på näsan och tycker vi borde lägga pengarna på något vettigare.



Man bör också komma ihåg att allra största delen av konstverksamheten inte är finansierad av staten(oss).



Konsten, precis som vetenskapen är en viktig komponent för civilisationens utveckling.

2009-11-03 15:35:34
Assi

* Det jag menar är att dagens konst är ingenting jämfört med förut. Nu är två penseldrag på ett vitt papper konst som är värt pengar.



jag är intresserad av konst, har haft FLERA utställningar. Därför förstår jag mig inte på dagens konst. Men konst är väl ett sätt att uttrycka sig, så man kan väl kalla det han gjorde för konst..eller? I mina ögon är det inte det iaf.



Sen så får folk tycka vad dom vill. Alla har sina egna åsikter vad det gäller pengar och vad man ska spendera dom på. Självklart vill många inte satsa på astronomi. Det kanske är för att personerna inte vet hur viktigt astronomi egentligen är. Man måste tänka på framtiden, t.ex. Apophis. Vad gör vi om den träffar en gravitational keyhole? Då är det kört. vem riktar sina blickar mot astronomerna då det händer? Jo, alla som var emot astronomin från hela början.

Det gäller att prioritera det viktiga först. Så nej till röd stuga på månen och Ja till en månbas.

*

2009-11-04 21:58:10
olle

Överdriver du inte lite med generaliseringarna nu? Det finns ju ett hav av konst som inte direkt syns på löpsedlarna, är allt sånt rapakalja också?



Anledningen till att jag tar upp diskussionen är just som du säger; "Självklart vill många inte satsa på astronomi. Det kanske är för att personerna inte vet hur viktigt astronomi egentligen är."



Skulle man kunna säga att samma sak gäller konsten? Det finns områden som är viktiga att satsa på för vår praktiska och tekniska utveckling (som astronomi) och så finns det också annan verksamhet som måste få finnas, som konst och musik. Även om vi nu råkar ogilla en företeelse av personliga skäl.



Jag blir inte irriterad över att folk tycker att modern konst är ointressant. Jag blir irriterad över att folk säger att den inte ska få finnas. Vilket man faktiskt gör om man säger, "ta pengarna och bygg en månbas istället".



Förstår du vad jag menar? Jag kanske uttrycker mig lite oklart :)

2009-11-05 00:04:01
Assi

*Jo, kanske överdrev lite. Jag anser inte att all modern konst är smörja. Det finns konst jag inte förstår mig på, och sen så finns det tavlor som får mig att tappa hakan. Jag drar nu inte en kam över all modern konst. vissa konstnärer som håller på med sånt är riktigt duktiga, andra inte.



Sen så ska man satsa på konst, är absolut int emot konst. Är själv konstnär och sjunger i kör.

Det är bara det att jag inte tycker att stugan på Globen är konst. Snarare ett budskap.



Jag har självklart inte rättigheten att säga vad som är konst och vad som inte är det. Men säg mig, vad har Genbergs "verk" med konst att göra?

Har funderat länge på det nu. *

2009-11-05 19:28:45
Robert Cumming

Min uppfattning är att konstnärer meckar med bilder och föreställningar, och de meckar visst med vad folk som du och jag tycker är konst. Det har de gjort enda sedan Dalí i alla fall, om inte längre bakåt.

Genberg driver sin bild, röda stugan på månen, så långt han kan, och till det använder han pr och marknadsföring som pensel, skulle man kunna säga. Alldeles uppenbarligen är han bra på det.

2009-11-06 08:11:50
URL: http://popast.nu
Dag

Tilläggas kan att Genberg är bra på att måla. Han har gjort porträtt som iallafall för mitt otränade öga är att bedöma som "konst". Och så har han gått konstskola och då kan väl allt han petar på bli "konst".

Nåväl, jag gillar projektet. Mest för att det behövs nya incitament för rymdfart. Vetenskap, konst, teknik eller kommers. För mig spelar det ingen roll. Allt är mänskligt.



Det finns säkert vetenskapliga rymdprojekt som går att ifrågasätta för brist på höjd och vettigt innehåll i förhållande till investeringen.

2009-11-06 16:44:52
URL: http://www.rymdenidag.se
Shahid Saleem

Tydligen kan man komma undan med vad som helst bara man kallar det "konst". Ibland visar det sig i form av klotter, ibland leka som psykisksjuk och påkalla samhällets resurser och ibland sätta en rödstuga på Globen. Den är ful, osmaklig och hör inte hemma på en så vacker och stilfullt byggnad som Globen.

2009-11-06 17:45:44
URL: http://www.egnavingar.se
olle

Shashid: Men snälla, ta några andra exempel än de mest spektakulära exemplen (som är de enda som dags/aftonpressen skriver om).



Det vimmlar ju av duktiga konstnärer som både provocerar och tillför samhällsdebatten på ett bra och intressant sätt.



Det är mycket man kan skylla på när man gör idiotiska saker. Politik, religion, "jag var ju full" o.s.v. Men det handlar ju snarare om att människor inte vill ta ansvar för sina liv och handlingar.



Sen tycker jag personligen att det finns betydligt farligare fenomen än konst. Varför inte religion, politik och ekonomiska intressen? Där kan vi börja snacka om att "komma undan" med saker.



Robert: Visst är dom skickliga att utnyttja mediaflödet till sin fördel. De som inte lyckas med det är ju inte lika kända :)Men det finns gott om konstnärer som är kända och uppskattade "i sin värld" men som inte syns i aftonbladet och expressen.

2009-11-08 17:33:53
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: