Månen, läger och kurs.

Hej alla!
Ska inte säga sorry för dåliga uppdateringar, för det har jag gjort tusen gånger nu. Många utav er har säkert hört att LCROSS nedslag på månen strax efter 13.00. Enligt NASA gick allt som planerat och snart publiceras resultatet på deras hemsida. Jag själv var på lektion då, så jag missade allt tråkigt nog.

Många hade tydligen riktat sina teleskop mot månen och försökt att se stoftet kastas upp i atmosfären. Ingen shock direkt. För det första är månen nästan halv, så det finns skuggor i sydpolens kratrar. Samtidigt är månen väldigt stor, och LCROSS väldigt liten. Lite svårt faktiskt att kunna se något.

Nu till något annat. Den 23-25:e oktober kan alla högstadie elever gå på astronomi läger. Om ni kommer ihåg så var jag i Sthlm för inte så länge sedan, och var en av ledarna på lägret. Shahid (som håller i det hela) frågade om jag ville vara ledare igen. Tråkigt nog har jag tenta samma dag, så det blir inget läger för mig.

Är ni intresserade så ska ni besöka http://www.egnavingar.se/ . Kostar bara 450 kr, men tro mig. Det är värt det. Ni kommer att lära er väldigt mycket!

Nu måste jag arbeta vidare med mitt projekt, som jag nu tänker avslöja ;). För ett par månader sedan kontaktade ett företag mig och undrade om jag ville sälja en astronomi kurs på nätet. Självklart har jag ordnat all material.
Jag tackade JA, och nu på måndag ska min kurs börja säljas. Astrokursen heter den, och den täcker all grundläggande astronomi. Kul :)!

Har även intervjuats av en gammal vän, och intervjun kommer att publiceras på en kurdisk hemsida snart. Allt är på svenska. ÄNTLIGEN säger jag. Dags för det kurdiska folket att öppna ögonen för mig. Det finns kurdiska tjejer som lyckas!

Trevlig helg alla!
// Assi

Kommentarer
Christofer

JÄTTEKUL!!!

Både med kursen och kurd-svenska intervjun!!!



Håller tummarna för att kursen blir något stort!

Adressen till bägge hemsidorna väntar vi på med spänning!

Kanske man skulle ta en kurs...! ;-)

2009-10-10 09:49:56
URL: http://spaceflashnews.blogspot.com/
P-M Hedén

Vad synd att du har en tenta, jag kommer eventuellt försöka ta mig till lägret på fredagen, det hade varit kul att träffa dig.



Grattis med din astronomikurs!



Clear skies!



P-M

2009-10-10 21:36:02
URL: http://[email protected]
Anonym

Coolt! Vad roligt att se att det går bra för dig och ditt rymdintresse :)

Hoppas du har det bra på rymdteknik och trivs i Lule. Lycka till på tentan!

2009-10-12 15:19:58
Assi

* TACK tack Christofer :)



Verkligen, jag vill träffa dig mer än något annat P-M Hedén!! Den dagen kommer nog!



Tack tack anonym :) Jo, det går la bra. MYCKET matte men jag överlever.

*

2009-10-13 19:36:51
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: