Svarar på en fråga #2.



Hej, ser du fram emot att Nasa kommer skicka upp WISE? Vet du om det kommer vara några nyheter eller om dom kommer visa något någonstans på typ tv eller webtv?

Jag har läst lite om WISE, och tycker att det är hur intressant som helst! WISE är en förkortning av Wide-field Infrared Survey Explorer. Och som namnet säger så kommer satelliten att observera himlen med en infraröd-känslig kamera. Med hjälp av datan som satelliten skickar till NASA forskarna, så kommer vi att veta mer om planeter(vart dom kommer ifrån. Eller snarare hur dom bidas). Samma sak gäller stjärnor och galaxer.
Mer om WISE finns att läsa Här .

Självklart kommer dom att sända uppsändningen live, bara att titta på NASA tv (www.nasa.gov) .

Kommentarer
Thomas

Du är inte ensam om att jobba hårt med att förverkliga dina astronomiska drömmar. Du och Barbara skulle nog förstå varandra rätt så bra .. Lycka till!

Frida

Jag undrar lite om solsystemet.



Jag har läst om vårat solsystem och fattat att det är antingen 8 planeter i solsystemet (om man inte räknar med dvärgplaneterna) och att jag tidigare läst att MED dvärgplaneterna var det 11 planeter i solsystemet. (dvs; från Merkurius till Neptunus + Pluto, Eris och Ceres) men sedan såg jag en bild som angav Haumea och Makemake som dvärgplaneter. Klassas dessa som dvärgplaneter idag eller som asteorider? Eftersom att Eris och Ceres klassas som dvärgplaneter numera (visst gör dom det?).

2009-11-28 12:15:42
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: