Myt #1. Planeterna och Vintergatan på linje.

Hej alla!
Varje fredag kommer jag att skriva om en konspirationsteori och säga vad jag tycker om den, precis som jag lovade. Just nu är det 2012 feber på gång! Enligt Metro har världen fått domedagsfeber, vilket jag kan förstå.
Jag såg filmen 2012, och den var faktiskt inte så bra. Trodde att det skulle finnas mycket astronomi, men nej. Slutet var ju endå sämst, men nu ska jag inte avslöja något. Ni kan läsa min filmrecension i nästa Populär astronomi nr, eller så kan ni se filmen och hålla med ;)

Men, i filmen gick jorden under på grund av ett solmaximum och att planeterna stod i linje. Jag tänker skriva om nr 2, planeter i linje. När det gäller solmaximum så vet jag inte riktigt hur det kommer att påverka oss.
Under ett solmaximum så är solen mer aktiv. År 2012 kommer solen att befinna sig i ett solmaximum, vilket betyder att vi kommer att se många solfläckar och norrsken. En ökad risk av solstormar är också något vi kan förvänta oss. Detta kan skada satelliter men också ge problem med elförsörjningen. Piloter, flygvärdinnor och flygpassagerare kanske också påverkas av detta. Solvindar innehåller mycket strålning, vilket kan ge upphov till cancer. Rymdpromenaderna kommer säkert också att förkortas kan jag tänka mig.
Sen vet jag inte riktigt om solvindarna kan påverka klimatet.
Eftersom att solvinden böjer magnetfältet, kan kosmiska strålar tränga sig igenom jordens atmosfär och orsaka mera molnbildning. Det kan väl påverka klimatet sen antar jag, kanske det regnar/snöar mycket. Mer vet jag inte.

Men nu till det jag egentligen vill disskutera om. Det sägs att planeterna, år 2012, kommer att stå i direkt linje med centrum av vår galax. Detta betyder enligt många bara en dag, domedagen! Först en kort video om detta:

 
Först och främst sägs det att planeterna kommer att så på linje år 2012. På internet kan man läsa att jordens kärna kommer att börja snurra i motsatt håll. Låter ju inte alls bra, eller hur?
Enligt många forskare så är detta inget speciellt, för detta händer varje år. Planeterna gör det varje år, den 21:a December.

Jag tycker att hela den här "teorin" är hur dum som helst. Planeternas avstånd till varandra är nästan konstant. Att dom inte är konstanta beror på att banorna inte är helt cirkulära.
Sen går det att räkna på det här också. Formeln nedan är en känd formeln från fysik b:


Testa att se hur två kroppar påverkar varandra. m1 kan vara jordens massa och m2 kan vara t.ex. Merkurius massa.
Bokstaven G= 6.674*10^-11 N(m/kg)^2. Testa att räkna hur dom påverkar varandra gravitationellt.
Räkna sedan ut hur stor Fg är år 2012. Jag har inte räknat på det, men kan gissa att det är en väldigt liten skillnad. Men det beror ju på banornas form och att Merkurius är "nära" jorden under en viss period och långt ifrån en annan. Testa att göra samma sak med jorden och solen.
Så planeterna kan inte påverka varandra på något sätt. Det borde ju vara självklart, varför skulle dom det?

Det sägs ju att planeterna kommer att så i linje med Vintergatan. Tänk så här: vi är ungefär 28 000 ljusår från Vintergatans centrum. 1 ljusår = 9.4605284 × 1015 meter! Hur skulle Vintergatans centrum påverka oss?

Jag vet inte riktigt vad mer jag kan säga om just detta ämne. Tycker att det bara är påhitt. Jorden kommer inte att gå under när planeterna står i linje. För er som tvekar, säg gärna varför ni gör det.

Hur får jag tänka efter vad nästa veckas Myt ska bli. Om ni har några förslag så är det bara att komma med dom!
God natt alla!

Kommentarer
A

Hej, jag har en liten fråga! Jag har så kallat fått "rymdfeber" och kan inte sluta tänka på rymden, läsa, se filmer, drömma om den osv. Jag har aldrig tidigare haft så jätte stort intresse, haha eller jo av star wars kanske, och efter ett tag så insåg jag att fan Jorden är en fis i rymden, det gör mig så sjukt deprimerad av någon konstig anledning, det är väl just det att jag nog aldrig kommer få leva så länge att jag kommer få se och veta "allt" om universum... till min fråga nu då, känner du någonsin så? Eller tänker du mer positivt än mig. Och så har jag en annan fråga, tror du på att det finns annat liv i rymden. För det är något jag självklart tror jag menar, finns vi borde det finnas hur mycket mer liv som helst. Oj vad långt det blev haha, men ja jag skulle bli glad om du svarade för jag är lite av ett fan av dig nu ^^ haha.

2009-11-21 01:55:35
Alm

tror ej att världen går under, men mest nyfiken är jag på polskiftet som sägs kunna bli stor, idag flyttas polerna 15-50 km per år och ökar farten?

tyckte filmen kanske kunde visa ett alternativ hur det blir om det skulle bli polskifte under en kortareperiod.



"Tänk så här: vi är ungefär 28 000 ljusår från Vintergatans centrum. 1 ljusår = 9.4605284 × 1015 meter! Hur skulle Vintergatans centrum påverka oss?"



vad bra, då behöver vi inte räkna med att vi är kvar i denna galax så länge till då. Gött mos

2009-11-23 06:05:38
Henrik

http://www.badastronomy.com/bad/misc/planets.html



Där står det hur liten effekt planeterna har på jorden...

2009-11-23 13:10:01
Thomas

Bra länk, Henrik, den förklarar det mesta.



Det är inte styrkan i gravitationen som spelar roll utan tidvattenkrafterna. När man är i fritt fall, som solsystemet är runt galaxens centrum eller solen är runt solsystemets tyngdpunkt, märker man inte av gravitationen. Det är skillnaden i gravitationens styrka för olika delar av en himlakropp (som jorden) som påverkar.



Solsystemet skulle störas om t.ex en stjärna sveper förbi i närheten, men avståndet till vintergatans centrum är för stort för att orsaka tidvattenkrafter på jorden. Så dess riktning i förhållande till solen spelar ingen som helst roll.



I länken kan man se att den himlakropp som påverkar jorden mest är månen. Och det ser vi ju på tidvattnet som den orsakar. Månen har liten massa i fårhållande till solen och planterna men är så nära jorden att den trots allt orsakar större tidvattenkrafter än de andra himlakropparna tillsammans. På länken ser man också att månens olika avstånd till jorden, beroende på att månbanan är elliptisk, spelade mycket, mycket större roll än om alla planeter skulle vara samlade tillsammans.



Jag har räknat ut positionen för solsystemets barycenter (tyngdpunkt) och var den finns i förhållande till solen mellan år 1900-2100. Ju längre tyngdpunkten är från solens centrum, ju mer är solen påverkad av gravitationen från planeterna. För perioden 1900-2100 var den som längst från solen centrum i mars 1983 då tyngdpunkten låg 1460000 km från solens centrum. Nästa topp blir i februari 2022 med 1378000 km. solens radie är ca. 1392000 km. Märkte vi inget 1983 borde det inte bli värre 2022 eller 2012 då inte ens planterna är särskilt väl samlade.



2009-11-25 17:40:36
Assi

men hur kommer tidvatteneffekten att bli om planeterna står i linje. Blir det något märkbart, eftersom att det är ett sådant stort avstånd mellan planeterna? Månen och jorden kan man ju förstå, för dom är ju nära.

2009-11-26 17:48:19
Henrik

Finns en sida på Bad Astronomy-siten som beskriver tidvattenkrafterna också =)

2009-11-27 15:44:01
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: