Bloggpaus.

Även astronomer kan köra in i väggen ibland. Nu känns det som att jag har gjort det, nästan. Har mycket matte att räkna. Ska även sjunga med kören på fredag, så jag behöver kunna låtarna utantill. Kommer också att dansa på en sittning nästa vecka, så jag måste kunna dansen utantill. Ska även föreläsa på onsdag, tillsammans med professor Gösta Gahm bland annat. Honom ska jag träffa under rasten imorgon. Kul!
Snart är det även Lucia, vilket betyder att jag kommer att uppträda med kören igen. Ska ordna en poddsändning åt Slottsskogens observatorium (dom har börjat med egna poddsändningar).  Sen ska labbrapporter in osv osv. Stress! Har många bollar i luften!

Jag vill göra så mycket som möjligt, men jag har nog inte insett en sak. Ett dygn har 24 timmar. Har alltid varit överambitiös och vill alltid göra nya saker. Vill starta nya projekt, vill träffa Jean Jacques Dordain, ja det är mycket jag vill. Är nu även med i rymdprogrammets programråd också, för att jag vill vara så aktiv som möjligt. Allt detta kräver tid. Samtidigt har jag en blogg, som jag tyvärr inte kan uppdatera så mycket längre. Jag vill verkligen skriva om mycket, det finns så mycket intressant att disskutera om. Men jag hinner inte.

Därför kommer jag att ta en veckas paus från bloggen. Så efter sittningen på fredag är jag tillbaka igen!
Som jag alltid brukar säga, Failure is not an option.
Ha det bra alla, och ställ gärna frågor. Alltid kul att svara på dem :)

P.s. Ni gissade rätt. Stjärnbilden var Cassiopeia. d.s.


Affischer om astronomiåret har hängts upp lite överallt i Luleå. Jag såg en när jag handlade på ICA igår.
Och jag fick en liten chock när jag såg mitt namn :)


Kommentarer
Linda

En fråga :)



Jag har alltid undrat om gravitationen..

Om solens gravitation är så stark, varför åker inte planeterna närmre och in i solen? Varför håller de sig på ett visst avstånd?

Jag har läst att en av Plutos månar har/ska krascha in mot Pluto, och förstöras av Plutos gravitation - och därmed bli till småsten. Alltså måste den komma närmre och närmre Pluto.

Men varför gör inte t.ex. Jorden det, mot solen? Så själva frågan är alltså:

Om gravitationen är en dragkraft, hur kan vi då hålla oss på ett visst avstånd hela tiden?

2009-11-30 11:32:46
Stjärnskådaren

Helt rätt, försök inte göra för mycket, blir för stressigt! Bloggen och vi som läser den finns kvar när du har tid igen. :)

2009-12-01 20:36:53
Henrik

Bra idé... det är viktigt att fokusera på plugget :)

2009-12-04 15:27:12
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: