Hubble och Kepler

Hej alla!

Sitter och håller på med mitt föredrag. Ska föreläsa i observatoiet på Lördag med Henrik. Liv i Universum ska vi tala om.
Välkomna till observatoriet, Lördag den 23:e klockan 14. Vi passar på att visa solen också, om vädret tillåter :)

Vad har hänt i astronomy världen nu då? Ni vet säkert att astronauterna håller på med Hubble teleskopet. Astronauterna har tagit sin tredje promenad. Vist går det snabbt! Mike Massimino twittrar direkt från rymden! Besök hans sida här:
http://twitter.com/Astro_Mike  "This is an awesome experience, the privilege to fly in space and work on the Hubble is beyond my dreams"

För er som har missat rymdpromenaderna har jag samlat dom här på bloggen. Dom är grymt duktiga! 
 
EVA #1                                                EVA#2                                              EVA#3


Kepler sköts ju upp 6:e Mars som ni säkert vet. Och den 15.e maj började sökandet. Nu ska den stirra på mer än 100 000 stjärnor i 3,5 år .Teleskopet ska söka efter planeter lik våran jord. Då menar jag i storlek och att den har en omloppsbana runt en sol lik våran. Jag håller tummarna! Vad tror ni, kommer den att hitta den perfekta planeten? Jag tror det!

"We are all really excited to start sorting through the data and discovering the planets."

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: