Stjärnhimlen denna månaden

Hej alla!
Ny månad, nya saker att upptäcka på himlen! Idag ska ni få en guide om Mars' stjärnhimmel!

Nu är det snart att säga hej då till Orion, och välkomna stjärnbilden Lejonet som sakta "ersätter" den. Och det är väl tur, för Saturnus kommer att vara under och dvärgplaneten Ceres över  stjärnbilden. Äntligen är Saturnus här! Min favorit planet (Pluto efter), för ringarna syns och den är väldigt vacker. Ringarna är nästan kant i kant.
Nu börjar dagarna bli lite längre, så vill man ut och observera stjärnorna så får det bli någon gång vid 20 tiden.
Har du ett bra teleskop, så kan du passa på att titta på alla galaxer som liggerprecis under Lejonet. Lite svårt kanske, eftersom att dom har en magnitud som är över +10. Men två Messier objekt kan ni hitta, som har en magnitud på 9.00 och 9.30. Jag talar om M65 och M66. Tänk på att Andromeda galaxen (som är så himla suddig) har en magnitud på +3,5 ungefär. Detta betyder att M65 och M66 kommer att bli mycket svårare att hitta. Men övning ger färdighet. Jag tänker iallafall testa!
 
M65 till vänster och M66 till höger.

Nu är också stjärnbilden Vattenormen synlig, som är den största stjärnbilden av dom alla! Men störst är inte bäst, för runt Vattenormen finns det ett par galaxer. Dessa har en magnitud på runt +13. Svårt att se med andra ord!


För alla nybörjare, köp en bok! Robin Kerrods bok Stjärnguiden är en bra, för med boken får man ett planisfär. Boxen jag köpte igår var också skriven av Robin Kerrod! Planisfär är egentligen inget jag vill rekommendera, för polstjärnan är inte alltid lätt att hitta.Speciellt när man bor i en storstad och stadsbelysningen stör!
Men själva boken hjälper mycket. Något som kan vara bra att använda är en ficklampa med rött ljus. För oss som inte vill slösa pengar på en lampa, så föresklår jag att ni målar glaset till ficklampan rött. Funkar!
Sen är program som Stellarium bra, för då vet man vad allt befinner sig vid en tidpunkt. Som ett exempel, jag såg att Saturnus månar kommer att vara samlade runt planetens vänstra sida idag! Som en enda stor klump. Ett bra teleskop kan visa några månar. Titan syns bäst, för den är störst!
Och har ni fler frågor så är det bara att fråga! Don't be afraid ;) Lycka till alla stargazers!

Kommentarer
Linnéa

Wow, trevlig blogg! Har letat efter något sånt här länge och ikväll / natt blir det förhoppningsvis stjärnklart så man kan ta mig sig teleskopet ut :)



Keep up the good work och hoppas du hittar galaxerna!

2009-12-28 13:37:45
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: