Månen, Mars och Venus

Good morning!
Är uppe tidigt som vanligt och läser massa bloggar och astronomi artiklar, det gamla vanliga. Spanar som vanligt in Spaceweather.com och såg en intressant sak som vissa utav er kanske inte villl missa. Och ja, det är tidigt på morgonen.  Den 19:e juni innan soluppgång kan man se Månen, Mars och Venus bredvid varandra. Solen går upp ganska tidigt, så detta är väl för er morgon människor. jag själv är en nattuggla.

Mark your calendar for June 19th. On that Friday morning, Venus, Mars and the crescent Moon will gather in the pre-dawn sky for a lovely triple conjunction. It's a great way to begin the day.

Har för övrigt redan sett Mars och Venus genom ett teleskop, så jag är inte så sugen på att vakna tidigt och se dessa igen. Men detta är kanske något för dig som inte har sett dessa planeter tidigare :)?

Trevlig dag alla! idag ska jag gymma, efter det måste jag fortsätta med min poddsändning!

Kommentarer
Raghid

vilken tid då? för ja brukar ju SOVA 5 på morgonen xD

2009-06-12 22:08:32
URL: http://raggee.blogg.se/
Assi

hehhe, hmm när solen går upp. den går upp klockan 4.10 på morgonen. hahaha då är du vaken :P

2009-06-13 09:50:14
Raghid

good, ska sitta o vänta ;) hoppas det inte blir mulet såsom det brukar vara när nån planet dyker upp :)

2009-06-13 11:26:51
URL: http://raggee.blogg.se/
Assi

hoppas verkligen på att det inte är mulet. jag hade faktiskt också lust att vakna och se detta, men det är MULET som FAN här. Hoppas att det blir bättre väder, 6 dagar kvar :)

2009-06-13 12:16:27
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: