Herschels bild.

Hej alla!
Jag besöker ESA's hemsida kanske 10 gånger/ dag. Och igår såg jag något kul som jag tänkte ha med här. Kommer ni ihåg Planck och Herschel sonderna? Ja, det gör ni.
Dom har iallafall tagit sin första test bild, och ESA har publicerat den på sin hemsida! Dm fotade Spiralgalaxen M51.
 
Herschels bild. Bilden är tagen i infrarött.  Till höger ser ni galaxen, tagen av Hubble. (färgat så klart).
Herschel tar ju sina bilder i infrarött, och det ger information om temperaturer. Man kan även "se" stjärnor som inte ger ifrån sig så mycket ljus heller. Så utåt armarna föds stjärnorna, och i mitten finns det flest stjärnor, som är gamla.

Sen kan man ju jämföra bilderna med NASA's Spitzer. Detta är Spitzers bästa bilder på M51. Herschel tar ju utan tvekan bättre bilder. Ibland är synligt ljus inte så bra.

Här har ni tre bilder, där man släppte in ljus i olika våglängder. Spiralarmarna blir mycket mer synliga. Om ni vill läsa lite mer om detta ska ni besöka ESA . Finns dock inte så mycket att läsa. Good job ESA. En dag ska vi vara lika bra som NASA, även bättre!

Kommentarer
christofer

En liten fråga bara...

Går det fortfarande inte att länka bilder till de mer högupplösta "originalen" som du laddar upp? Det vore ju mer intressant om man kunde få studera bilderna, som du lägger upp här, lite mer ingående...! ;-)

2009-06-21 07:51:07
URL: http://twitter.com/cicerocom
Assi

* Bra fråga! Jag tror att jag vet hur man gör, kan testa det nästa gång jag laddar upp något :)*

2009-06-21 11:20:00
christofer

Tack!

2009-06-21 20:56:57
URL: http://twitter.com/cicerocom
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: