Astronomi

Hello alla!
Känner mig hur trött som helst, för jag arbetade tidigt på morgonen. Nu är jag äntligen klar och ska arbeta med projektet.
Sen ska jag träffa några kompisar, för snart flyttar jag. Åh vad jag längtar! Däremot gillar jag inte tanken av att sova ensam hemma, men jag klarar mig nog.  Aja, dags för astronomi!

Lite om Christer först. Han skulle ju besöka ISS tillsammans med sin STS-128 grupp den 8:e Augusti. Men tack vare fel på färjan Endeavour och vädret så sköts allt upp. Nu ska han upp tidigast 25 Augusti, det kan bli senare.
Jag känner mig lite sur över detta, för jag skulle faktiskt till Florida och se uppskjutningen. Men skolan börjar den 19:e Augusti och jag missar detta :( . Snacka om att jag blev ledsen!

Men jag blir alltid glad när jag läser att astronomerna upptäcker något nytt. Galaxy Zoo Hunters har hjälpt astronomerna att hitta något som kallas för Gröna ärtor, Green Peas på engelska (låter bättre). Det är tydligen väldigt ovanliga galaxer, så det kanske är därför jag läser om dessa för första gången. Green Peas är iaf. galaxer som är kända för sin gröna färg och sin storlek. Galaxerna är vädligt små jämfört med andra. Science Daily har en mer utförlig text somär värt att läsa. En bild har ni till höger. Ser nästan ut som the pale blue dot.

Sen funderar jag över om jag ska till observatoriet en dag eller inte. Varför ska det regna varje dag?
Ni kanske har läst om att något slog ner på Jupiter, likt Shoemaker levy. Nu kan man se en lite prick som har växt en hel och det går tydligen att se den med ett teleskop.  Ska ju till Turkiet på Torsdag, men när jag är tillbaka ska jag titta på Jupiter. Hittade en cool video, och fläcken är synlig!


Dags för mig att arbeta vidare. Uppdaterar nog lite senare :) Ha en trevlig dag alla!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: