Betelgeuse

Hej alla!
Jag har varit upptagen med att packa och städa, har även jobbat. Imorgon åker jag till Turkiet igen hehe. Ska bli skönt att vila ut i 1 vecka, för sedan börjar skolan. Läste som vanligt artiklar på Aftonbladet och fann en artikel om stjärnan Betelgeuse. Vet inte hur många gånger jag har sett stjärnan genom ett teleskop. Den är ju speciell, för när som helst kan den explodera och bli till en supernova. Några astronomer har i alla fall tagit en jätteskarp bild på den. Eller, en kanske inte är så knivskarp som Aftonbladet skriver. Men så här har vi aldrig sett Betelgeuse eller någon annan superjätte tidigare. Universum är verkligen mystisk!

Bild: Universe Today. Längst ut till höger har ni den nya bilden.

Självklart läser jag kommentarerna, och självklart ska det alltid finnas en negativ person som tycker att man inte ska spendera pengar på rymdforskning.

"Hoppas dendär forskninger drivs av privata medel. JAG vill inte lägga några skattepengar på den, sålänge vi inte ens har en fungerande sjukvård, eller rättssystem."

Och det finns fleeeeera som tycker som honom/henne. Forsätter folk tänka så här så kommer ESA aldrig att ha egna rymdfärjor, och rymdforskning kommer inte att vara något speciellt i Sverige. Nä, nu orkar jag verkligen inte gå in på det här. Har gjort det flera gånger tidigare. Ska nog kontakta personer från ESA och göra något åt saken...

Nu måste jag forsätta med min krönika, som ni kommer att läsa i Populär astronomi nr 3. TACK Robert för att jag får skriva igen (3:dje gången nu). Alltid lika roligt!

Kommentarer
Stjärnskådaren

Det är en av mina favoritstjärnor, om det inte är för nördigt att ha sådana... Verkligen fantastiska bilder. Jag har ibland funderat på när den kommer att bli en supernova.



Och jag blir alltid bedrövad när jag ser såna som klagar och gnäller på vetenskaplig forskning hela tiden. De fattar tydligen inte att man måste välja mellan fungerande sjukvård och vetenskaplig forskning. Jag finner detta bakåtsträvande både irriterande och farligt.



Det är nog ganska lite pengar som Sverige bidrar med till ESO, som byggt teleskopen som användes till detta. Dessutom behöver vi inte välja mellan sjukvård och rymdforskning - Europa och Sverige måste satsa mer på båda, det har vi lätt råd med. Vi har ju råd med att slösa bort pengar på annat konstigt men det verkar ingen säga nåt om.

2009-07-29 15:57:00
New Beginning

Astronomi är ju typ vetenskapen om hela vår existens. Rymden är det ballaste, mest intressanta och märkliga som finns. Jag tycker det är jättekonstigt att det finns så mycket icke-nyfikna och oinsatta människor i världen.

2009-07-30 20:11:58
Lifesigns

Jag skrev nyligen ett långt (nåja) inlägg om rymdforskningens betydelse för klimatforskningen. Här:

http://lifesigns.blogsome.com/2009/07/31/a-hint-of-our-impending-doom/



(Se det som en pingback) ;)

2009-08-03 13:49:41
URL: http://lifesigns.blogsome.com
Assi

* Håller md, astronomi ärväldigt intressant. tråkigt att vissa inte har insett det än!

Jag tycker också om Betelgeuse, men Sirius är nog min favorit stjärna (älskar dess skiftande färger).

Ja, Sverige bidrar nog inte med så mycket pengar. Hoppas att vi gör det i framtiden!



Ska läsa inlägget Lifesigns :)

*

2009-08-06 14:33:40
Alm

Hejsan!



Håller på att diskutera detta ämne med folk på jobbet, vissa anser att astronomi och rymdforskning är det dummaste som finns och de fattar inte heller varför vi ska ut i solsystemet och göra. detta gör mig både ledsen och irreterad, skulle kunna skriva en ett helt A4 om varför de tycker så, "kortfattat: människor i allmänhet tror vi bara landat på månen 1 gång, de tror att alla stjärnor de ser på himmelen är hela vintergatan, självupptagna och bryr sig inte om framtiden. det de bryr sig mest om är vilken mat de skall ha när de har lunch eller vad de ska äta när de kommer hem.

2009-08-07 13:56:18
Assi

*Ja, det tycker dom säkert. Men när en stor asteroid är på väg mit jorden vill dom att NASA gör något åt saken, som dom gjorde i filmen Armageddon.

Jag blir väldigt irriterad jag med. Vet inte hur många jag har diskuterat detta med. Aja, en dag ska dom nog förstå*

2009-08-08 14:29:44
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: