Veckans "to find"

Hej igen!

Har ni sett Orionnebulosan någon gång? Vackert att se om jag får kommentera. Och det finns fler nebulosor eller öppna stjärnhopar, som bara väntar på dig. Därför tänker jag varje vecka ge er en utmaning. Ni får antingen en nebulosa, öppen stjärnhop eller något annat ni ska hitta. Den här veckan blir det NGC 2244, som inte borde vara så svår att hitta.
(klicka på bilderna). Blir det bra väder så ska jag UT med teleskoper och försöka att hitta denna :)

1 2.  3
Alla känner till Orion, och Orions bälte. Bredvid Orion kan man hitta Enhörningen. Låt oss titta närmare(bild2). Till höger om superjätten Betelgeuse hittar vi en öppen stjärnhop, som heter NGC 2244 (bild3), Magnituden är 4,8, så den är inte så ljusstark. Söt namn har den också, Rosett nebulosan. Därför syns den inte med blotta ögat :). Andromeda har en magnitud på 3,5 , och den kan man faktiskt se en mörk kväll.

Good luck!

Kommentarer
christofer

Ja, rosettnebulosan är tjusig! Få hoppas på bättre obs-väder än nuvarande mulet och blötsnö...

2009-01-21 20:01:39
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

ja verkligen. Det är alltid tråkigt väder här. Men jag har tålamod:P. Coolt att astronomy.com skrev om samma nebulosa igår. What a coincidence!

2009-01-21 21:45:51
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: