varför är det kul..?

Många frågar mig varför jag vill bli astronom. Och det tänker jag svara på:

  • Det är ett intressant yrke!
  • Man får träffa spännande människor.
  • Man kan "skryta" med sitt arbete. Hej, vad arbetar du med? Jag är en astronom. Blir många wow, garanterat.
  • Det finns så mycket man kan upptäcka.
  • Det är ett stort ämne, med massa roliga saker.
  • Man får jobba för NASA / ESA(!!)
  • Man kan bli astronaut!
  • Man har chansen att utveckla teknologin.
  • Man använder ett teleskop och tittar på okända världar. Planeter, stjärnor, som ligger flera tusen / miljoner ljusår bort. Hur häftigt är inte det?

Så, här har ni alla anledningar . Pick your favorite :)

Update: sitter och äter pasta med räkor:) Alla vet hur MYCKET jag älskar skaldjur:). Gott!

Och jag kan inte sluta tänka på astronomi firandet, det vi hade idag. Vilken känsla det var, att vara omgiven av så många professorer, astronomi intresserade och intelligenta människor. Just love it! Jag sätter mycket värde på intelligens!  God natt på er alla!


Kommentarer
Stjärnskådaren

Jag är ingen astronom och har inte pluggat för det, men jag kommer förmodligen att börja. Jag hoppas det går bra för dig på vägen mot att bli astronom... ett av de mest intressanta yrkena säkert!



Om du blir astronaut, vart skulle du vilja åka helst av allt? Om vi låtsas att det går att resa vart som helst i solsystemet när du är färdig astronaut :)

2009-01-10 20:27:18
Assi

tack tack :). tycker att du ska börja!

Hmm, jag vet inte varför, men har alltid gillat Pluto (även om den inte är en planet längre). Så jag skulle nog till Pluto med mitt teleskop och söka efter planeter :)

2009-01-10 20:45:24
Adam

Håller ju lätt med om att möjligheten att bli astronaut är ett stort om inte det största skälet, och man ska ju sikta högt :)



Kommer antagligen själv att börja plugga rymdteknik vid LTU i höst om allt går som jag har tänkt och drömmen är ju att man hamnar på NASA till slut.



(lyckas alltid av något konstigt skäl hamna på din blogg varje gång jag letar info om utbildningen :D)

2009-01-10 22:06:07
christofer

Bilden säger nästan allt om varför man gillar astronomi! :-)

Rent magiskt!

2009-01-10 22:29:28
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

ahhah adam, det är bara för att jag har skrivit om luleå univ. 100000 gånger :D. Lycka till med allt. kanske går vi i samma klass, för jag ska också söka till hösten :)

2009-01-10 23:49:27
Assi

vist är astronomi magiskt!

2009-01-10 23:49:46
Alm

Hade det inte varit mer magiskt att se jorden från månen? Earth Rise i all ära!

2009-01-11 10:32:58
Assi

Ännu bättre Alm! Synd att man måste vara astronaut / väääldigt rik för att kunna se jorden från månen

2009-01-11 10:34:05
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: